Sørnett

Kan utfordre tradisjonell sport

Bilde tatt under IEM Katowice, i Polen.

Bilde tatt under IEM Katowice, i Polen.

Ferske markedsrapporter indikerer at elektronisk-sport vil doble sine inntekter iløpet av 2017.

Publisert:

[img158483_2RM]

Newzoo kom 16.Februar ut med en fersk rapport som påstår at E-sport vil håve inn 696 millioner dollar i inntekter iløpet av 2017, og så mye som 1.5 billioner dollar i 2020. Majoriteten av disse inntektene vil komme fra merkevare investeringer som reklame, sponsing og media rettigheter.

Norge følger haltende etter
Den sørlandske Celestial Gaming-manageren, Benedichte Breistøl, mener e-sporten likevel har et stykke å gå, spesielt her i Norge.

- Dette er absolutt en positiv utvikling for e-sporten som en helhet, men på samme tid understreker det ganske tydelig hvor langt vi ligger etter her i Norge.

Benedichte mener at norske organisasjoner og arrangementer må bli mindre redde for at andre skal lykkes, og at rett interesse fra rette mennesker er det som skal til for å utvikle det norske miljøet.

- De siste årene har vi fått flere arrangementer og en liga som er er rettet mot e-sport, men det har ikke gjort at det ligger mye penger i norsk e-sport enda. Det ligger bare mye potensiale.

[faktaboks]

Tidligere Gigacon-arrangør og e-sport entusiast Tommy Haaland, fra Kristiansand,  kommenterer at man ikke skal gå lengre tilbake enn til 2013-2014 før det norske e-sport miljøet bortimot var intet-eksisterende.

- Nå deltar flere hundre spillere hver uke i Telenorligaen, og det sendes kamper av TV2.

[img158483_3LM]

Gjennomsnittlig inntekt per E-sport fan er i 2017 forventet å være 3.64 dollar, og vil ifølge Newzoo innen 2020 vokse til 5.20 dollar. Dette er fremdeles tolv ganger så lavt som verdens mest kommersielle liga, NFL. Newzoo forklarer, at ettersom betting er så mye større enn de andre inntekstkildene, så er det ikke inkludert i denne rapporten.

- Allerede for tre år siden rapporterte tradisjonelle betting-firmaer at e-sport var deres syvende største inntektskilde, og omtalte det som «et åpent, blått hav av muligheter», melder Newzoo.

Newzoo utdyper sin begrunnelse ved å henvise til NFL, som  tjente 13 billioner dollar ifjor, mens betting tjente inn hele 50 billioner. Ved tanke på at e-sport-betting de siste årene har vært et «hot topic», er det trygt å anta at inntektene her kommer til å være langt større enn inntektene fra investeringer.

 

Nord-Amerika er ledende i «branding»
Nord-Amerika er ifølge Newzoo den største i e-sport markedet, med forventede inntekter på så mye som 257 millioner i 2017, og sjokkerende 607 millioner forventede inntekter i 2020. Nord-Amerika genererer ifølge Newzoo dobbelt så mye i inntekter som noen annen region. Rapporten spår også at stadig flere Europeiske og Amerikanske organisasjoner kommer til å kaste seg over e-sport. Fotballag har det siste året slengt seg på trenden, det nyeste tilskuddet til rekka AS Roma signerte nylig et samarbeid med en av verdens største e-sport organisasjoner, Fnatic.

Lisenser til e-sport-innhold forventes å stige med så mye som 82% fra 2016, så det er kanskje ikke så usannsynlig at «fremtidens TV-underholdning»  kommer raskere enn forventet til våre skjermer.

 

Entusiastene kommer til å overmanne de sporadiske seerne
Nettstedet Newzoo inkluderer i sin rapport, at e-sport kommer til å se en oppsiktsvekkende vekst på 50 prosent i faste seere innen 2020, frem til et totalt av 286 millioner. I 2017 er forventningene satt på 385 millioner totalt, hvor 191 av dem er faste seere, og 194 er sporadiske.