Sørnett

Mads Østberg, sørlandspublikumets desidert største favoritt

Mads Østberg og kartleser Ola Fløene Foto: Katrine Alexandra Leirmo Heiberg

Mads Østberg og kartleser Ola Fløene Foto: Katrine Alexandra Leirmo Heiberg

Startskuddet for NM rally Sørland gikk klokken 09.00, lørdag 6.Mai fra travparken i Kristiansand. Første startende var publikumsfavoritten Mads Østberg.

Publisert:

– Vi heier på Mads, selvfølgelig!
roper en gjeng med ivrige fans fra den fullsatte tribunen.

[img161225_2LM]

Strålende sol og opp mot 20 varmegrader var det som møtte oss i Kristiansands travpark denne lørdags formiddagen. Det var duket for vårens høydepunkt, nemlig Sørlandsrally. På påmeldingslista var det 84 påmeldte. Det var Leder for landeveis komitéen i KAK (Kristiansand Automobilklubb) og Rally Sørland komiteen, Rune Kittelsen strålende fornøyd med.  [faktaboks]

- Vi har mange påmeldte i år, og merker stadig større pågang til Rally Sørland. Det er jo ekstra gøy når kjente kjørere som Mads Østberg velger å ta turen hit, forteller en engasjert Kittelsen.

[img161225_3RM]

Mads Østberg selv tok det hele med knusende ro. På spørsmål om ikke nervene blir satt litt ekstra i spenn på en slik dag, svarer Østlendingen selvsikkert.

- Nei, egentlig ikke, jeg prøver bare å være meg selv å lage show for publikum hver gang jeg er her, det tror jeg at jeg klarte i dag også. Jeg trives veldig godt her nede på Sørlandet, og setter selvsagt ekstra pris på alle som har kommet hit for å heie på meg i dag.

Østberg kjørte Rally Sørland for 9.gang denne lørdagen, og stilte til start med sin Ford Fiesta R5.

[img161225_4LM]

Publikumsetappe

For første gang i Norge ble det arrangert en «superspeisal etappe» hvor to biler kjørte mot hverandre. I motsetning til i ordinær rally, hvor en og en bil kjører avgårde fra start med 1 minutts mellomrom.

- Vi arrangerer en publikumsetappe for å gjøre litt stas på publikum. Det blir noe helt annet å se rallybilene i full action her inne på lukket bane, enn å bare se de suse forbi deg en og en ute i løypa, forklarer Rune Kittelsen.

[img161225_5RM]

Fullt trøkk på tribunen

Kittelsen regnet med rundt 10.000 oppmøtte publikummere og var imponert over at så mange hadde valgt å ta turen til Kristiansands travpark denne lørdagen. Han legger til at det er ekstra gøy å arrangere når det er publikumsetappe.

Ledet allerede etter første etappe

Etter første etappe er det publikums favoritten Mads Østberg som leder løpet.

 

Langveisfra

 

Det var ikke bare lokale helter som kjørte Rally på Sørlandet denne lørdagen. Noen av de som hadde tatt turen langveis fra for å kjøre dagens NM etappe, var Atle Redalen og kartleser Knut Sigurd Brekke. De hadde tatt turen fra Nore og Uvdal og stilte til start som nummer 33 i klasse 10 (Nasjonal 2.hjulstrekk med motor over 2 liter).

[img161225_6RM]


 

Atle, fortell, hvorfor rally?

- Jeg har vokst opp med bil og bilsport, pappa har drevet med rally så lenge jeg kan huske. Jeg ble hekta allerede som liten guttevalp og mange av mine kamerater driver med denne sporten. Det er en fartsfylt og krevende sport hvor man virkelig får testet seg både fysisk og psykisk.

[img161225_7LM]

Redalen stiller i en bil litt utenom det vanlige og forklarer at det er helt bevist.

-       Jeg har en forkjærlighet for Mercedes, derfor stiller jeg i en 190 i dag. Det blir sett på som litt sært i rallymiljøet, men bilen fungerer godt med sine 280 hestekrefer, og det er dessuten bare gøy å være litt utenfor «normalen», forteller han.


Mange forberedelser

Før et NM rally er det mye som må gjøres, biler må skrus og banen må kjøres inn. Det er også lurt å ha en erfaren kartleser.

- Det er like viktig med en god kartleser som en god fører. At kartleser og fører kan samarbeide godt, og ikke minst stole på hverandre, det har alt å si. Uten en dyktig kartleser kommer man ikke langt, forteller Redalen. Og legger til, at hans kartleser, Knut Sigurd Brekke er gull verdt.


Trøbbel med bilen

[img161225_8RM]


Redalen forteller at han har hatt problemer med bilen i hele dag og var i lange perioder usikker på om de i det hele tatt var i stand til å fullføre løpet.

-  Vi har slitt fælt med bilen, akkurat nå hangler vi egentlig bare med. Det eneste målet mitt i dag er å komme i mål.

[img161225_9LM]


Intern konkurranse

På spørsmål om hvem som er hans største konkurrenter på banen i dag, smiler Uvdølingen lurt, og forteller at det foregår en internkamp mellom han og kammeraten Ole Gunnar Skogli (Også fra NMK Norge og Uvdal).

Ole Gunnar Skogli måtte dessverre bryte allerede etter første etappe på grunn av tekniske problemer med bilen.

- Arrangøeren har laget noen helt idiotiske hopp uttpå banen her som er meget krevende. Jeg ente opp med å lande på nesa, og tok dessverre hele radiatoren allerede på første hopp, forteller en skuffet Ole Gunnar Skogli.


Det ente altså med brudd og Skogli må tilbringe resten av Rally Sørland fra sidelinjen.

[img161225_10RM]


Tunga rett i munnen

De to uvdølingene forteller at de trives på Sørlandet, men at løypa er krevende.

-  Det er store forskjeller fra å kjøre her nede på Sørlandet, til å kjøre rally hjemme i Smådøl. I Smådøl har man brøytekantene å støtte seg på, det går også mye fortere hjemme, mens her er det smale og bratte sørlandveier, det er meget krevende og man må holde tunga rett i munnen hele tiden på slike veier. Det er dessverre mange som bryter tidlig, forklarer Redalen og Skogli.

 

Seier til Østberg

 

Det ble seier til publikumsfavoritten Mads Østberg. Han kjørte inn til beste tid foran Anders Grøndal og Ole Christian Veiby. Søren Snartemo ble beste sørlending med en fjerdeplass. Atle Redalen ente på en 21. plass sammenlagt.

[img161225_11LM]

 

Resultatliste:

http://www.resultater.rallysorland.no/resultater_komplett/9?use_template=empty

 

Se bildespesial fra Rally Sørland

[nggallery id=620]