Sørnett

Super Bowl-party på Harvey's

Kampen ble vist på storskjerm inne i lokalet.

Kampen ble vist på storskjerm inne i lokalet.

Harvey's inviterte til fest da den 49. utgaven av Super Bowl gikk av stabelen i USA.

Publisert:

Søndag 1. januar ble Super Bowl endelig sparket i gang. Den ene dagen da nordmenn blir sittende til langt på natt og se på en sport de ellers ikke har noe forhold til. Finalen spiltes mellom New England Patriots og Seattle Seahawks. På Harvey's hadde det samlet seg masse mennesker for å se kampen sammen i godt lag og med god mat. Ved ankomst fikk man utdelt hefter med regler, laglister og noen små fakta om Super Bowl og Harvey’s lovet at om du ikke allerede var fascinert av sporten, ville du bli det etter i kveld.

Kvelden startet med quiz som hadde amerikansk fotball som tema. Etterpå startet sendingen på Viasat til stor jubel fra fansen som hadde tatt turen til sportsbaren. Det virket som om fansen var jevnt fordelt mellom hvert av lagene for det ble ropt like høyt hver gang et av lagene fikk til noe bra.

Med så mange mennesker på stedet var det fare for at det kunne bli veldig varmt. De som gikk ut for å trekke luft gikk derimot ikke glipp av noe. Det var satt opp tv-er i vinduene med inngangsdøra og kommentatorenes stemmer runget gjennom høytalere.

Økt interesse

[img124068_2RS]

De Sørnett snakket med på stedet var alle enige om at stemningen var god. Mange sa at det var den beste Super Bowl-finalen de hadde sett og en amerikaner fortalte at han var overrasket over hvor mange mennesker som hadde tatt turen til Harvey’s.
- Jeg visste ikke at så mange nordmenn interesserte seg for amerikansk fotball, sa han, uten å ta blikket fra skjermen.
Det er ingen tvil om at amerikansk fotball er mye større i USA enn i Norge, men mange merker økt interesse også her til lands.
Ikke bare sport

Selv om det er amerikansk fotball som står i fokus er det også mange som benker seg foran tv-en for å se den svært populære pauseunderholdningen. I år var det Katy Perry som var så heldig og få opptre sammen med rockeartisten Lenny Kravitz. [faktaboks]

      Reklamene er det også mange som gleder seg til, og prislappen på en 30-sekunders reklame kan vitne om hvor stort Super Bowl faktisk er. NBC krever 34,7 millioner kroner for at et firma skal vise sin reklame under Super Bowl. I år fikk Nationwide, et amerikansk forsikringsselskap mye pepper i sosiale media for å sende en alt for dyster reklame.


      Kampen endte forøvrig 28 - 24 i favør New England Patriots