Sørnett

Stiller ingen konkrete krav

Kommunen og Statens vegvesen har gått gjennom hendelsen som førte til at 8000 husstander mistet vannet etter brudd på hovedvannledningen i Auglandsbukta.

Publisert:

- Til tross for rutiner og prosedyrer, er det slikt som skjer, sier vann- og avløpssjef Steinar Børresen i Kristiansand kommune.

Uhell
På møtet gikk de gjennom både generelle rutiner ved bygging og selve hendelsen i Auglandsbukta tidligere denne måneden.

- Etter at vi hadde gått gjennom den konkrete hendelsen, kom vi fram til at det som skjedde var et uhell. Uhell kan forekomme, sier Steinar Børresen.

Børresen forteller at det ble lagt mest vekt på rutiner og prosedyrer som skal følges. Dette er i forhold til hvordan arbeidet skal foregå. Han sier det er krav om oversikt og kart over anleggsområdet. Likevel mener han det ikke er dette som var årsaken til bruddet.

- Det var ikke mangelfulle kart som ble brukt. Det var et uhell, og det er slikt som skjer når det foregår arbeid i nærheten av rør, gjentar vann- og avløpssjef Børresen.

Kan ikke garantere
Kommunen stiller ingen konkrete krav til Statens vegvesen, bare at prosedyrer må følges. Steinar Børresen kan ikke love at et brudd seinere i byggefasen ikke kan forekomme.

- Selvfølgelig er det ikke greit at det blir et brudd på hovedvannledningen. Likevel er det ikke mulig å garantere at dette ikke kan skje igjen, mener Børresen.

- Arbeiderne på området må vise ekstra aktsomhet i nærheten av røranlegg, sier Børresen.

Hvor store ekstraomkostningene blir i forbindelse med uhellet vil ikke Børresen gå ut med. Verken kommunen eller Statens vegvesen tar regningen.

- Det er entreprenøren som må betale ekstraomkostningene i forbindelse med bruddet, sier Børresen.

Statens vegvesen ville ikke uttale seg i saken.