Sørnett

Stoler på eget produkt

SELVSIKKER: Birgitte Klækken er ikke bekymret over konkurranse fra Lokalavisen Kristiansand. Foto: Steffen Stenersen

SELVSIKKER: Birgitte Klækken er ikke bekymret over konkurranse fra Lokalavisen Kristiansand. Foto: Steffen Stenersen

Birgitte Klækken, redaktør i Kristiansand Avis, er trygg på eget produkt, og frykter ikke konkurransen fra ny lokalavis i Kristiansand.

Publisert:

 

- Konkurranse fra en ny lokalavis trigger oss bare til å gjøre en enda bedre jobb, sier redaktør og daglig leder i Kristiansand Avis, Birgitte Klækken om konkurransen som nå har kommet i form av Lokalavisen Kristiansand.

Sørnett kunne i forrige uke også presentere Klækken som ny redaktør i Kristiansand Avis, men til tross for kort tid i jobben, er hun ikke i tvil om at å rendyrke eget produkt er veien å gå.

- Vi må satse på det vi er gode på. Vi er fornøyd med eget produkt, men vil kontinuerlig ha fokus på å forbedre og utvikle oss, for å treffe leserne enda bedre, forteller den nyansatte redaktøren.

Kristiansand Avis ble startet i 2007, og har siden hatt en positiv utvikling. Selv i tider hvor papiraviser generelt har gått dårlig har lokalavisen hatt økning hele veien. Siste måling i 2012 bekreftet bare den positive kurven, 45 000 lesere, et rekordhøyt antall for avisen, og en økning på 4000 lesere fra året i forveien. Fortjenesten for den stadig gode utviklingen mener Klækken må gå til et godt og entusiastisk team , som jevnlig produserer stoff leserne trykker til sitt bryst, og som har et godt produkt annonsørene også er begistret for.

Forskjellig profil
Selv med en ny lokalavis er ikke den nye redaktøren i Kristiansand Avis bekymret for at det skal gå utover utviklingen til egen avis. På spørsmål om det er plass til to lokalaviser i Kristiansand er hun usikker.

- Tiden vil vise om det er plass til begge, men etter å ha lest den første utgaven av Lokalavisen Kristiansand, ser jeg at deres profil er ganske annerledes enn vår, forteller Klækken.

At profilene er forskjellig var også noe daglig leder, Einar Sjøvaag i Tvende Media, selskapet bak den nye lokalavisen er klar på.

- Vi prøver på ingen måte å kopiere Kristiansand Avis, vi har et særeget produkt som vi har stor tro på, sier Sjøvaag i en kommentar til Sørnett.

[img78913_2RM]

Sjøvaag forteller at i motsetning til Kristiansand Avis vil Lokalavisen Kristiansand ikke fokusere på nyheter, da verdien av dette vil være liten, ettersom avisen kun kommer i postkassen annenhver uke.

Det avisen derimot vil satse på er saker som man ikke ser i de andre mediene. Dybdesaker og portrettintervjuer skal være måten den nye lokalavisen skal forsøke og erobre befolkningen i sørlandshovedstaden.

Like navn
Konkurransen er med andre ord ikke noe Klækken i Kristiansand Avis bekymrer seg nevneverdig for. Et problem hun derimot ser er likhetene mellom navnene. Hun ønsker ikke spekulere i om dette var bevisst taktikk fra den nye konkurrenten eller ikke.

Sørvaag fra den nystartede avisen kunne uansett avvise at det var noen taktiske grunner for et navn som legger seg så nær en konkurrent.

- Det er et naturlig navn, når man skal starte en lokalavis i Kristiansand er det begrenset med alternativer for navn også, forklarer den daglige lederen.

Videre ser Sørvaag også problemet med like navn, og innrømmer at enkelte fort kan blande de to avisene, men er trygg på at så fort leserne blir kjent med produktet vil ikke dette være et problem.