Sørnett

Restaurantbransjen reddes av å tenke annerledes

Peder August Wester Sørensen, 20 år og student ved UIA.                          Foto: Rohullah Mohammadi

Peder August Wester Sørensen, 20 år og student ved UIA. Foto: Rohullah Mohammadi

Restaurantbransjen rammes hardt av koronapendemiet. Likevel er det mange som ønsker seg mat levert hjem.

Publisert:

I det siste har vi hørt om et virus som heter Covid-19 også kalt korona-virus som er en viral luftveisinfeksjon. Sykdommen ble første gang påvist under koronavirusutbruddet i Wuhan i Kina i desember 2019.

Dette viruset fikk raskt verdensomspennende spredning fra mars 2020 og det første tilfellet i Norge var i Tromsø, der en kvinne kom fra et område i Kina der det var mange smittede. Vedkommende ble raskt isolert og testet svakt positiv, men det var nok til å sette kvinnen i karantene alene hjemme i egen leilighet, i slutten av februar.

Pandemien vekte stadig frykt i nordmenn og det førte til at butikkene ble tømt for varer, når staten kom med de første retningslinjene. Nordmenn ble bedt om å holde seg hjemme og kun forlate huset når det trengtes. Dette førte til at mange bransjer ikke klarte seg sånn som de vanligvis gjør til daglig uten at pandemien var i Norge.

Men ikke alle bransjer har hatt det så bra som de skulle ønske, et av de mest utsatte bransjene økonomisk er restaurantbransjen.

 

Vi i Sørnett tok oss en tur og pratet med noen av dem og hørte om hvordan de hadde hatt det under pandemien og hvordan de klarte å overleve når det var stor frykt for smitte.

«Takeaway er noe av det mest geniale som er blitt funnet opp mener en student og sier det har hjulpet veldig på farene ved smittespredning, når en vil unne seg noe godt i hverdagene.» Studenten ville holde seg anonym.

Vi i Sørnett snakket også med noen som jobber med takeaway daglig, der de sykler i sine knall rosa farger og det er ikke så lett å ikke få øyne på disse takeaway sjåførene når de er kledd i sånne farger.

Vi snakket med en av budene, Peder August Wester Sørensen som er student ved UIA og har en deltidsjobb ved siden av studiene hos Foodora.

Peder Sørensen nevner blant annet at de har hatt flere leveringer og at det har blitt søndag i hverdagene, søndager er dagen de har flest leveringer. Dette har ført til at det flere leveringer for oss syklister enn før, men nå ved dette tidspunktet har det roet seg ned mye med tanke på de nye forholdsreglene som er kommet fra staten, sier Peder.

Foodora pleier å ha ca. fem til ti syklister/sjåfører og det varieres fra tidspunktet på dagen om det er stor pågang eller ikke. Det pleier å være færre på starten av dagen og på slutten av dagen med tanke på at det er mindre bestillinger i disse tidene.

Tiltakene som har vært mest fokus på i det siste er at vi skal passe på at vi ikke kommer nær kundene som bestiller via oss med tanke på spredningen av virus om noen er smittet av det. Foodora har i det siste pleid å legge fra seg maten ved døren og gått ca. tre til fem meter unna å følgt med på at maten blir hentet av riktig person. «Vi har også fått beskjed om at vi skal sprite hendene med antibac når vi ser det, som oftest har restaurantene disse ved inngangsdørene sine og vi bruker det når vi ser det.» Sier Peder Sørensen videre.

Peder har vært veldig fornøyd med måten Foodora har håndtert koronapandemiet og sykler videre for å levere mat.

[img206020_2LM]

 

Asbjørn Hovland eier og daglig leder ved Dolly Dimple`s ved fiskebrygga i Kristiansand.

Han forteller til oss at det var bomstopp og ikke noe takeaway i de første ukene av koronapandemiet, dette er fordi markedet stoppet helt opp og de fleste kundene våre hadde hamstret i butikkene.

[img206020_3LM]

Han forteller til oss at det var først når barnehagene åpnet og at permitteringsarbeidet var over at det ble litt flere kunder i restauranten og at det kunne minne litt mer om hverdagen enn det det hadde gjort før. De siste ti dagene var annerledes

Det var først når at barnehage skulle gå i gang igjen og at permitteringsarbeidet var over. De siste ti dagene har vært annerledes. Vi har fått restauranten til å gå rundt men omsetningsmessig så ligger restauranten bak enn det vi hadde håpet på, på dette tidspunktet av året.

[img206020_4LM]

Retningslinjene som myndighetene har satt har restauranten følgt hele veien forteller Asbjørn og legger til at de holder seg ca. En meter unna kundene og har tatt vekk ketchup flaskene, krydder og andre ting som kan føre smitte videre til andre mennesker. Istedenfor at de har ketchup og andre ting på bordet står de helt tomme og har valgt å gi disse tingene i engangsbruk dispensere, sånn at de kan kaste dem etterpå.

«Utenom dette har restauranten vært åpen hele tiden, men vi har tapt mer på å være åpen enn og ha det stengt», sier Asbjørn Hovland daglig leder ved Dolly Dimple`s videre.

Duc Le daglig leder, eier og kokk ved Le`s Kitchen i Tollbodgata sier at de hadde en hard periode, men nå er de oppe og går bedre enn de har gjort i korona perioden.

[img206020_5LM]

Tiltakene som vi i Sørnett så på restauranten var at de hadde tatt og hengt A-4 ark på noen av bordene sånn at besøkende på restauranten kan følge forholdsreglene fra staten.

[img206020_6LM]

Det har vært harde tider for mange restauranter i «festgaten» som har slitt veldig mye på grunn av alt for få besøkende på grunn av redselen for å bli smittet av korona.