Sørnett

Savner el-sparkesykkeltilbud til skolen

Sondre Stubbe er lei av tunge turer i motbakker og vurderer å kjøpe seg en egen el-sparkesykkel. foto: Alexander Søfteland

Sondre Stubbe er lei av tunge turer i motbakker og vurderer å kjøpe seg en egen el-sparkesykkel. foto: Alexander Søfteland

For tiden er det mye snakk om el-sparkesykler. Regler for promille, parkering og tidspunkt for bruk har blitt tatt opp. Studenter på NLA Gimlekollen savner å kunne benytte seg av tilbudet.

Publisert:

Før var det mulig for studenter på Gimlekollen og kjøre med el-sparkesykler fra firmaet Ryde helt opp til busstoppet i Bergtoras vei, like langt som de ellers tar bussen. Plutselig en dag var bakken opp fra Universitetet i Agder ikke lenger inkludert i bruksområdet for el-sparkesyklene. Dette har medført at det er vanskeligere for studenter på Gimlekollen og komme seg til skolen ettersom busstilbudet også er ganske smalt. En undersøkelse blant studenter viser at det er flere som savner å kunne benytte seg av dette og også kunne tenkt seg å bruke det mer enn buss.

-Fraværet av muligheten til å kjøre el-sparkesykkel opp til der jeg bor på Gimlekollen, gjør at det ofte blir en tung gåtur opp den lange bakken som tar cirka 15 min. Dette strekket kunne tatt 4-5 min uten å bruke en kalori. Bussen går så klart en gang i timen, så jeg må enten forholde meg til det eller gå, sier Sondre Stubbe som nå vurderer å kjøpe seg en egen el-sparkesykkel.

-Min hverdag hadde absolutt blitt lettere om Ryde hadde utvidet helt opp til Gimlekollen, fordi jeg må komme meg fra sentrum til Gimlekollen flere ganger i uken.

-Som regel så går jeg, men buss og skyss fra kompiser hender det også at jeg bruker. En ting er at Ryde-tilbudet ikke strekker til, men Buss-tilbudet er også snaut. En gang i timen blir vanskelig for meg. På den lyse siden blir jeg både bedre trent og lærer meg timing, forteller Sondre.

Dette tilbudet er ikke bare et savn hos studenter på Gimlekollen. Andre som bor der savner også et bedre tilbud for å komme seg til og fra. Koit Stjerngaard mener det hadde vært lukrativt for Ryde å utvide sonen til å inkludere Gimlekollen.

[img228598_2RS]

-På morgenen er tilbudet helt ok, men at det kun går buss en gang i timen fra kl 17:00 er ikke tilstrekkelig for å øke bruken av kollektivtransport . I helgene er det også lite tilbud, spesielt med tanke på at flere bruker kollektivtransport i helgen, i helgen er det nesten likt som på ukedager. Enda ett problem er relativt dårlig korresponderende transport, ofte må man vente 25-30 min på UiA eller gå fra Vollevannet. Innvestering i egen el-sparkesykkel er av høy prioritering for meg i dag, sier Stjerngaard.

 

I andre norske byer hvor Ryde driver utleie har de introdusert Ryde pass. Dette fungerer på samme måte som ett månedskort for buss. I Kristiansand er dette ikke mulig å kjøpe enda, men det er lansert at det kommer. Studenter på Gimlekollen har svart at de kunne gjerne tenkt å heller kjøpe dette fremfor tradisjonelt busskort, i alle fall i sommerhalvåret. Ryde pass har vært dyrere enn busskort, men det endret seg i går da prisene på buss økte og forskjellen har jevnet seg noe ut. I og med at prisene for buss har steget.

Dersom Ryde pass kommer på plass er det fristende for studenter på NLA Mediehøgskolen og igjen å kunne få nyte godt av dette tilbudet.

[img228598_3RM]

I venstre del av bildet kan vi se hvor mange "Ryde’s" det er ved UiA en typisk skolemorgen, vi ser også at NLA som ikke ligger langt unna ikke er i driftsområdet. På bildet til høyre markert i blått kan vi se studentenes ønske om utvidelse av bruksområdet for tjenesten slik at de kommer opp til siste strekket av skoleveien markert i rosa. De håper dette vil bli mulig i fremtiden for å bedre kunne benytte seg av Ryde, men også få litt lettere skolevei. Studenter tror dette også hadde  vært en gunstig løsning for selskapet ettersom flere kunder kunne benyttet seg av deres tilbud til og fra skolen.