Sørnett

Undersøkende Journalistikk 2 - Terskelen bør være høy for å stenge skoler igjen

Presteheia barneskole hvor deler av lekeplassen fortsatt er avsperret. Foto: Kenneth Larsen

Presteheia barneskole hvor deler av lekeplassen fortsatt er avsperret. Foto: Kenneth Larsen

Oppvekstdirektør i Kristiansand Kommune Kristin Eidet Robstad sier at Nå som skoler og barnehager begynner å åpnes opp igjen føler både kommuneansatte og lærere seg mer forberedt på å holde de åpne, selv om en ny pandemi skulle inntreffe i fremtiden.

Publisert:

[img211336_2LM]

-  Jeg mener terskelen bør være relativt høy. Da vi begynte på dette så tror jeg at flesteparten sa at nå kommer vi til å bli etterpåklok, og si at det ikke var sånn vi burde gjort det, og vi heller burde gjort sånn og sånn.Så kan vi si at terskelen for å stenge skoler og barnehager bør være høyere en det den var da vi stengte første gang. Det er min erfaring.

Hun fortsetter med å si at hun ikke mener å kritiserer de som tok avgjørelsene i begynnelsen av epidemien, for da visste vi ikke bedre.

Må bli bedre på digital undervisning

Hun poengterer i tillegg hvor mye til hjelp de digitale hjelpemidlene har vært under covid-krisen.

-Så tror jeg også på det å ha digital kompetanse på undervisning, man opplever hvor viktig det har vært. Så det burde være enda mer på plass, noe vi kommer til å legge ekstra vekt på, hvis det skulle komme en ny bølge.

- Vil også si at for de sårbare barna så ble det gitt tilbud, for man var opptatt av de som enten hadde barnevernstiltak eller psykiske problemer eller lignende. De fikk komme på skolene en del og fikk tilbud hvis de ønsket.

Ikke det lureste å stenge helsetjenesten

Hun innrømmer at de har lært av noen av feilene som ble gjort underveis.

-Det som var en av læringspunktene som jeg synes var mest viktig å huske var at både barnevernet og skolehelsetjenesten stengte omtrent ned, veldig fort. Det tror jeg ikke var det lureste vi gjorde. Så at vi åpnet de gradvis opp igjen, men å stenge disse tilbudene, det var ingen god idé.

Lærernes erfaringer

Også de som har måtte kjent på de tomme klasserommene personlig som lærere og rektorer mener at de er kommet ut sterkere nå enn før stengingen av skolene begynte.

Rektor på Presteheia barneskole i Kristiansand, Venke Krogstad Nome mener at alt i alt så har de lært mye.

[img211336_3LM]

-Lærerne ser en selvstendighet blant dem. Det er en veldig positiv effekt av det. At de blir ansvarlig for arbeidet sitt, de skjønner at du ikke bare kan slappe av. Men det er klart man mister jo noe underveis, så jeg tror ikke fjernundervisning er tingen. Men om de har en dag men fjernundervisning, eller at en tar inn noe av det opplegget de har hatt fra fjernundervisning inn i undervisningen på skolen, elementer av det, så ikke en går tilbake helt til det som var før. Det tror jeg er noe av det vi må passe på.

Nome oppsummerer opplevelsen slik.

- Selvfølgelig, noe er vunnet og noe er tapt. Sånn vil det alltid være, men det har egentlig vært en positiv erfaring.

[img211336_4LF]

Eva Berg som er rektor på Tangen videregående sier "Det har skjedd mer på tre uker i norske skoler, enn siden andre verdenskrig".

Hun fortsetter med å si Det er strukturer, systemer, timeplaner, lærersamarbeid, kontaktpunkter og alt dette som måtte på plass. Men det har gått greit.

[img211336_5LM]

 

"Det har skjedd mer på tre uker i norske skoler, enn siden andre verdenskrig "

- Eva Berg