Sørnett

Bompenger til besvær

Line Lillebø Osfoss i NAF

Line Lillebø Osfoss i NAF

Line Lillebø Osfoss som er samfunnskontakt i NAF region Sør liker ikke måten veiene blir bygget på - særlig her på Sørlandet.

Publisert:

- Vi trenger en effektiv finansiering. Jeg bruker mye tid på å få folk til å akseptere bompenger. Og det blir ikke lettere når vi ikke får ny vei på E 39 på grunn av bommene som står der, sa Lillebø Osfoss på ”Bedre stamvei på Sørlandet”-møtet på Fevik på onsdag.

Hun synes det er helt hull i hodet, og utdyper til Sørnett hvorfor ting er slik.

- Vi i NAF er generelt imot bompenger, men når verden først er slik så blir det enten bompenger eller ingen utbygging i det hele tatt, forteller hun.

For når man har satt opp en bomstasjon på et område for å betale et prosjekt, så kan man ikke sette opp andre bomstasjoner til nye prosjekt før den bommen har betalt for prosjektet.

Det tar som regel 15 år å betale ned et veiprosjekt. Derfor må nye prosjekter langs E 39 mellom Kristiansand og Stavanger vente.

Når staten i sin nasjonale transportplan fra 2009 og fram til 2019 kun har Vigeland – Osestad som eneste plan de neste ti årene, så betyr det at veien mellom Hannevikdalen og Søgne øst, og Dølebru-Lyngdal ikke vil bli påbegynt de neste 20 årene.

- Vi mener at staten må ta sin bit slik at dette ikke skjer, for det er bare et tidsspørsmål før dette også skjer rundt om ellers i landet også, fortsetter Lillebø Osfoss.

Også ordfører i Kristiansand og nestleder i Agderrådet, Per Sigurd Sørensen, synes dette er ille.

- Vi ligger etter og blir nedprioritert. Det er et problem, forteller Sørensen og fortsetter.

- En bomstasjon skal i all hovedsak stå i 15 år for å finansiere et prosjekt. Men det betyr at det kan ikke starte noen nye prosjekt uten at staten finansierer det. Sånn er det bare, sier han.

Også Tore Kaurin i Statens Vegvesen Sør bekrefter at dette er et problem.

- Det er en kjempeutfordring for regionen, sier han.

Og Kaurin er helt klar på konsekvensene.

[img5879_2RM]

- Det kan bli hemmende på alle reisende som kommer vestfra. Det er en av de største hovedtrafikkårene i landet.

Han hadde også en klar oppfordring til de frammøte på stamvei møtet

- Det ligger litt i mentaliteten til sørlendingene at nå som de har fått ny vei østover fra Kristiansand, så kan de ikke kreve penger for å få penger vestover. Ikke vær beskjedne og kjemp for å få i gang prosjektene, oppfordrer han.