Sørnett

Tilbudt lederjobb. Det ble et fullsirkel øyeblikk.

Den daglige lederen begynte karrieren sin i bilbransjen hos Gumpens Auto Øst som bilselger.
 Foto: Josefine Mikalsen Øien

Den daglige lederen begynte karrieren sin i bilbransjen hos Gumpens Auto Øst som bilselger. Foto: Josefine Mikalsen Øien

34-åringen ser flere forskjeller i bilmarkedet fra tidligere. – Kundene har endret handlemønster.

Publisert:

Sist oppdatert: 04.03.2024 kl 13:21

– Jeg synes det er ufattelig gøy med bil. Det er vanskelig å sette fingeren på hvorfor, men det blir en form for lidenskap, forteller den ferske daglige lederen hos Gumpens Auto Øst, Lars Christian Austad (34).

På slutten av 2023 gikk han fra stillingen som daglig leder hos British Cars Kristiansand, til det han kaller for «hjem igjen».

Lars Christian Austad (34), daglig leder ved Gumpens Auto Øst kapret nylig drømmejobben.
 Foto: Josefine Mikalsen Øien

Lars Christian Austad (34), daglig leder ved Gumpens Auto Øst kapret nylig drømmejobben. Foto: Josefine Mikalsen Øien

– Det har egentlig vært en drøm for meg å få denne jobben.

Likevel var ikke planen å alltid jobbe med bil for den daglige lederen.

– Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med mennesker og realisere drømmer. Det har liksom vært hovedmålsettingen, hovedambisjonen min.

Likevel gikk bilinteressen av med seieren.

– Bil er jo en kjempestor interesse for meg. Bil er spennende, men mennesker er enda mer spennende.


– Yngre enn de fleste

Austad tok fagbrevet i butikkfag ved Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG). Før den 21 år gammel unggutten fikk sin første jobb i bilbransjen.

– Jeg var ganske ung. Yngre enn de fleste, men det er noe befriende med naiviteten og ambisjonen ung alder gir.

Den nye daglige lederen for Gumpens Auto Øst, Lars Christian Austad (34), forteller at det har vært en drastisk endring i bilmarkedet.
 Foto: Josefine Mikalsen Øien

Den nye daglige lederen for Gumpens Auto Øst, Lars Christian Austad (34), forteller at det har vært en drastisk endring i bilmarkedet. Foto: Josefine Mikalsen Øien

Først søkte han jobb ved Gumpens Auto Vest.

– Men den fikk jeg ikke.

Ikke lenge etter fikk han et tips om søsterbutikken trengte folk.

– Heldigvis åpnet det seg en mulighet på Gumpens Auto Øst. Jeg hadde noen runder med intervjuer og fikk jobb. Det ble min inngang i bransjen som har blitt min karrierevei.

Den daglige ledere forteller at han begynte som bilselger før han gikk over til produktspesialist. Helt på slutten av første runde hos Gumpens Auto Øst var han salgs- og markedssjef.

I 2018 ble han med over for å starte British Cars Kristiansand. Her gikk han inn i stillingen som daglig leder.

«Hjem igjen»

Desember 2023, fikk Austad tilbudet om å returnere tilbake der alt startet, Gumpens Auto Øst. Denne gangen som daglig leder.

– Det er veldig gøy. Mange av kollegaene fra første jeg jobbet her er her fremdeles. Samtidig har det kommet mange nye, flotte kolleger.

Han har store ambisjoner og mål for butikken.

– Planen er alltid å bli bedre i morgen enn vi var i dag, og møte kravene som kundene har i dag, i morgen eller til neste år.

– Må være villige til å endre oss

Gjennom karrieren legger ikke Austad skjul på at markedet har endret seg drastisk.

– Bare på de siste årene jeg har jobbet med bil, har markedet endret seg radikalt. Kundene har endret handlemønster, noe som gjør at vi også må være villige til å endre oss.

Bilbransjen begynner å bli mer elektrisk, og bensin og diesel er på vei ut.

– Vi bestiller fortsatt inn bensin- og dieselbiler, men stort sett er alt elektrisk.

Bilbransjen blir mer og mer elektrisk. Det importeres inn mindre diesel- og bensinbiler.
 Foto: Josefine Mikalsen Øien

Bilbransjen blir mer og mer elektrisk. Det importeres inn mindre diesel- og bensinbiler. Foto: Josefine Mikalsen Øien

Blant fordelene, legger ikke den daglige lederen skjul at det skaper utfordringer.

– Det trengs flere ladere for å holde følge med den økende elbil andelen. Vi trenger en infrastruktur som tåler dagens- og fremtidens volum, forklarer Austad.

Selv om infrastrukturen kan gi utfordringer, er Norge godt rustet, mener han.

– Vi er et rikt land, som har mulighet til å investere i det.

Færre kunder

Det er færre som besøker bilforhandlere og verksteder.

– El-bilene kan i større grad fikse seg selv hvis det er noe galt. Noe må fikses på verksted, meldes det inn verkstedet.

Det er ikke lenger det samme å selge og kjøpe bil.

– Vi må kontinuerlig hente inn nye kunder, og bygge lojalitet som totalleverandør. Med elektriske biler er servicebehovet redusert. Dette fører til at kontaktpunkter med kunder også blir redusert, forteller Austad.

– Før så husket man som regel hvem som solgte din siste bil, fordi den måtte innom service én gang i året, legger den daglige lederen til.

Færre kunder besøker bilforhandlere.
 Foto: Josefine Mikalsen Øien

Færre kunder besøker bilforhandlere. Foto: Josefine Mikalsen Øien

Bilforhandlere må møte kundene og behovene på nye måter. Prosentandelen av hvor mange forhandlere kunder er innom før de velger ny bil, har gått ned fra 2,7 prosent til under en prosent. Flere og flere ser og bestiller biler på nettet.

– Det betyr at veldig mange kunder handler biler uten å ha satt en fot i en butikk.

Dette medfører utfordringer, hvor bilforhandlere må møte kunder på andre områder. Det gir også mulighet for bilforhandlere å bygge lojalitet på en annen måte enn tidligere.


– Vi må være den som tilbyr kunden alt rundt bilholdet, ikke bare selve bilen. Hvis ikke vil vi verken være relevante eller tilstrekkelig lønnsomme i årene som kommer, forklarer Austad.

– Vi må skille oss ut
– Det hjelper ikke lengre å ha «byens beste» kaffe. Vi må skille oss ut på flere og nye måter.

Likevel er det et krysningspunkt, hvor det er viktig å ikke glemme de eldre.

– Flere generasjoner handler nå bil samtidig. En generasjon ønsker å bruke tid på prosessen og besøke butikken, vil en annen heller gjøre store deler av det digitalt, hjemme i sin egen stue. Vi må møte dem på forskjellige måter som passe de best, avslutter den daglige lederen.