Sørnett

Karma og religiøse konflikter i hverdagen

Buddhistene lærer mye om Buddha og karma, som spiller en stor rolle i hverdagen. FOTO: Privat

Buddhistene lærer mye om Buddha og karma, som spiller en stor rolle i hverdagen. FOTO: Privat

Yvonne Kow Kar Mun er ei ung kvinne fra Malaysia. Hun er kanskje mer sekulær enn andre, men hun tror på karma, og et ønske om mindre religiøse konflikter i hjemlandet.

Publisert:

Mange har en oppfatning om at vesten er mer sekulært enn østlige kulturer. I saken Hvordan livssyn forandret livet leste vi om britiske Judith Randle (59) sitt liv som kristen etter at hun hadde vært ikke troende i mange år. For henne var religionen sett på som en hjelp og støtte i hverdagen. Du kan lese om Judith Randle sin historie HER.

På den andre siden av kloden møter vi Yvonne Kow Kar Mun (27). Hun er født og oppvokst i Malaysia, selv om familien hennes er kinesiske buddhister. For henne har livssynet spilt en annen rolle i livet. Hun sier at hun sjeldent praktiserer religiøse tradisjoner. Derimot har religionen fortsatt spilt en rolle overfor hvordan hun lever, og hvordan hun forholder seg til andre. Over telefonen, gir hun oss et innblikk i hennes lite religiøse hverdag, men hun føler at noe av religionen fortsatt sitter igjen.

Tror på karma

Var du oppvokst med en veldig religiøs familie? Eller har du valgt selv å være mindre troende?

- Jeg er en buddhist og har vokst opp med denne religionen, men hverken jeg eller familien min har vært «ekstremt» troende eller praktisert mange tradisjoner. Vi går til tempelet for å be en gang i blant, men sånn ellers gjør vi lite ut av religiøse tradisjoner, forteller hun.

[img169893_2RM]

I det buddhistiske livssynet har hun lært mye om karma og hvordan hun skal oppføre seg mot andre. Hennes valg og oppførsel vil påvirke henne senere i livet, enten direkte eller indirekte. Karma er læren om at det gode eller dårlige du gjør, vil belønnes eller straffes avhengig av dine intensjoner og handlinger.

- Så jeg vil ikke si jeg er så tradisjonell av meg. Selv om vi har besøkt templene siden jeg var et barn, og jeg har lest noen hellige tekster, har jeg ikke satt meg så mye inn i det. Det jeg vet er at læren om Karma er det mest sentrale, og lærer oss å være gode mot andre. Det er noe jeg tar med videre, deler hun videre etter en stund med stillhet.

Så du praktiserer litt religion i hverdagen?

Hun tar seg tid til å tenke igjen, mens linjen er relativt stille, for utenom noen i hjemmet som styrer med sitt. Kar Mun beklager for lyden, før hun forteller videre.

- Jeg vil si at det mest religiøse som jeg praktiserer er faktisk det at jeg tror på karma, og jeg har prøvd å være et godt menneske så lenge jeg kan huske. Jeg takker også gudene for alt som har gått bra i livet noen ganger, men det er ikke ofte, sier hun.

Videre forteller hun litt mer om de buddhistiske tradisjonene hun vet om. Hele familien hennes er buddhister og har vært det i flere generasjoner. Hun nevner også at mange familier som hun kjenner har små figurer av gudene og tenner røkelse for dem minst 2 ganger om dagen. De vil også i noen tilfeller ofre penger og gaver til sine døde forfedre, for respekten for familien er veldig viktig i hennes kultur. Hun praktiserer ikke dette selv, men hun vet om mange som gjør det.

Viktig å lære om tradisjonene.

Kar Mun synes uansett det er viktig at man lærer litt om sin egen religion og tradisjonene, selv om hun ikke gjør mye ut av det.

- I Malaysia ønsker vi å lære bort religionen for de som er interesserte, og mange eldre håper også på at tradisjonene vil gå fra generasjon til generasjon i mange år, forteller hun videre.

Hun bemerker også at å lære bort religion kan ha sine konflikter. I Malaysia er majoriteten muslimske, som gjør at det blir enkelte gnisninger mellom religionens normer og verdier. Buddhistene og muslimene har spesielt vært uenige, og har fått mye oppmerksomhet malaysiske medier.

Muslimske og buddhistiske uenigheter

[img169893_3RM]

Hva er det som gjør at buddhistene og muslimene har indre spenninger i samfunnet deres?

- Vi har ulike verdier og tro. Muslimer spiser for eksempel ikke svin, mens vi bruker nesten bare svin. Noen ganger kan det også være vanskelig å kommunisere med hverandre, ettersom mange av de eldste buddhistene snakker bare kinesisk og ikke malaysisk. Det fører til mange misforståelser og konflikter, spesielt av den eldre generasjonen, meddeler hun.

Har du selv blitt påvirket av denne konflikten?

Kar Mun tar seg tid til å tenke, det kommer også mange korte setninger, men det virker som om hun sliter med å sette ord på det. Etter en stund, kommer det endelig et svar.

- Jeg har mange venner som er muslimske, og selv om vi ikke ofte snakker om religion, kan det være vanskelig å spise måltider med dem. Jeg er veldig glad i å lage mat, og liker å lage måltider som inneholder svinekjøtt, men jeg kan jo ikke servere det til mine muslimske gjester! Noen ganger føler jeg også at jeg må være forsiktig med hva jeg sier til dem, for de er mye mer troende enn meg, og vil derfor ta seg nær til enkelte utsagn, forteller hun etterhvert som tiden tikker.

Lite vold, men mye konflikt, ifølge mediene

Har konfliktene mellom de kinesiske buddhistene og muslimene vært omtalt mye i mediene?

- Ja, man kan si at avisene og nyhetene tar dette opp ettersom Malaysia er et multikulturelt samfunn. Det er alltid masse uenigheter, nylig var det en sak om at de muslimske ikke ville dele et offentlig vaskeri med buddhistene. Jeg har også hørt om buddhister som ikke ønsker å kommunisere med muslimer i det hele tatt, selv om det har vært nødvendig, forklarer hun om medienes dekning av den religiøse konflikten.

Det har ikke vært mye vold i mediene som hun har sett, men det er en indre spenning som hun merker går utover hverdagen. Livssynet hennes forteller hun at hun skal gjøre godt, men det er ikke alle som følger denne tankegangen hele tiden. Hun har merket forskjellene i livssyn i personlige relasjoner, og i mediene.

- Det er alltid noen som prøver å skylde på den andre, og jeg skjønner selv at ingen er perfekte, men jeg håper at min generasjon kan forbedre situasjonen som den er nå. Jeg ønsker at vi alle kan respektere våre livssyn og praktisere de som man vil, så lenge vi også lar andre praktisere sin religion, konkluderer Kar Mun.