Sørnett

Gaming: - Man snakker mye om de negative effektene av spill, og altfor lite om de gode

Bildene eies av skaperne av disse spillene. All opphavsrett går til de.

Bildene eies av skaperne av disse spillene. All opphavsrett går til de.

Gaming har alltid vært et omdiskutert tema. Foreldre er ofte bekymret for hvor mye tid barna bruker på det, men hva slags påvirkningskraft har det? Hvorfor spiller gamere til å begynne med?

Publisert:

Kris Munthe fra Barnevakten.no forklarer de psykologiske bakgrunnene for gaming og valg av spill: 

- Man har sett en kraftig økning i spill som Animal Crossing. Hva kan være bakgrunnen for dette nå under nedstengningen?

Animal Crossing er i utgangspunktet en populær serie med spill som fikk en nylansering rett før pandemien og nedstengningen tok til for fullt. Man kan på den måten tenke at utviklerne også ga ut spillet i en tid der mange nettopp fikk mer tid hjemme. Men spillet er i seg selv av høy kvalitet og med god grafikk, som nok er innbydende for mange. Ellers er spillet kjent for å ha en avslappende stemning. Man bygger en øy i i en herlig, behagelig atmosfære. Det er ingen tidsfrister eller umiddelbare farer. Man kan vandre rundt og samle ressurser, fiske, anlegge hage og interiør i et hjem. En slags "escape" fra livets stress og mas". Også er spillet sosialt ved at man kan besøke andre sine paradisøyer og kommunisere med spillere på nett. Så spillet har nok vært en avslappende og sosial aktivitet for mange i denne tiden.

Dette kan man se i Barnevaktens anmeldelse her.

- Er det andre spill som har vokst under pandemien? I så fall, hvilke? 

Vi vet at Plague Inc fikk en større spillerskare. Blant annet knyttet opp mot tematikken som dreier seg om spredning av sykdommer. Ellers kan man vel med stor sikkerhet si at skjermtiden til alle, både store og små, har økt i denne tiden. Og alle spill, særlig de som er online, har nok merket en større pågang enn før. Spill har vært en sosial møteplass for mange i denne tiden. 

Det sier også Nrks artikkel noe om. Den utdyper om at sosialisering over nett og spill er noe som burde oppmuntres, og ikke ses ned på.

 - Er det en psykologisk bakgrunn for hvilke spill man velger?

Det er i hvert fall en viss forskjell i kjønn, selv om det også er mye sammenfallende spill som både gutter og jenter liker. Men man kan si at flere jenter velger casual-spill som Roblox og mobilspillsjangeren, kontra gutter som gjerne trekker mot krigsspill som Fortnite, Overwatch, Call of Duty osv. Men her er det stor variasjon. Både gutter og jenter spiller Fortnite, og både gutter og jenter spiller Roblox. 

 - Hvordan kan spill påvirke? Negativt/positivt?

I utgangspunktet bidrar nok spill først og fremst til positive opplevelser. Dataspill er populært blant barn og unge her til lands, og så mange som 96 prosent av gutter og 76 prosent av jenter spiller dataspill, ifølge Medietilsynets ferske rapport om barn og unges medievaner (Barn og medier 2020).

 Når så mange barn er knyttet opp til spill, er det jo fordi de synes det er gøy og positivt for dem.


Munthe toucher også på temaet rundt det negative:- Vold i dataspill dukker ofte opp som en problemstilling. Og det er nok en egen artikkel i seg selv. Generelt kan man si at få får skadelig effekt/påvirkning av vold i dataspill, samtidig som det kan være ugunstig inntrykk for et fåtall. 

Det er allikevel mye forskning ikke sier noe om, og forskningen på dette feltet er delt. Vi vet at vi får inntrykk av alt vi ser og gjør, enten det er bøker, menneskene vi er rundt, filmer, musikk og spill. Det er en helhet her. Mennesker (og særlig barn) er stadig i endring. Som førtiåring kan man se tilbake på seg selv som 20-30 åring og tenke at man har endret seg veldig. Spill kan definitivt være en kilde til utvikling og som gir oss en forståelse av verden. Er man helten i spillet som redder verden, eller skurken som ødelegger den?

For de fleste barn er spill en sunn hobby der de møter og har det gøy med venner.

- Har dere sett en forandring fra etter nedstengningen tok sted i forhold til før?

Absolutt en økt pågang fra foreldre med ulike spørsmål relatert til spill. Er dette spillet ok for mitt barn osv. Så det er nok flere barn som har ønsket å utvide spillforrådet sitt, også er foreldre kanskje usikre på om det er greit eller ikke for barnet sitt. Mange har nok også ønsket å delta mer i onlinespill fordi det har vært en trygg møteplass fri for smittehensyn når alle har måttet være på sin kant. Kanskje har vi også økt forståelsen for verdien av onlinespill - og den sosiale verdien spill på nett har.

[img210674_2RM]

Man snakker mye om de negative effektene av spill, og altfor lite om de gode.

Man snakker mye om de negative effektene av spill, og altfor lite om de gode. Kan dataspill gjøre deg til et bedre menneske? Ja, absolutt. Mitt beste eksempel: Horizon Zero Dawn.

En sterk kvinne som skal redde verden. Dette er en dame som hamler opp mot både store og små utfordringer, og nekter å gi opp. Hun hjelper andre på sin vei. For et forbilde!  Og man er faktisk den som gjør de gode handlingene. Dette er en fortelling med god moral som man kan bli inspirert av.

 

[img210674_3LM]

Mathias Lindal (20), er gamer og har spilt nesten hele livet fra han var kun to år gammel.  - I noen spill kan du lære historie, men noen kan du lære alt om biler og hvordan de fungerer. I noen overlevelsesspill kan du vises et lite innblikk i hvordan du overlever i naturen på. Det varierer an. Du kan lære veldig mye fra videospill.

- Hva vil du si til foreldre som er bekymret over barnas tidsbruk på spill?

-Jeg må jo innrømme selv at jeg har vært spilleavhengig når jeg gikk på ungdomsskolen i 8.- og 9.klasse. Så det jeg vil tørre å påpeke er jo at det kan være et problem at det er avhengighetsskapende. Jeg gjorde det elendig i engelsk når jeg gikk på ungdomsskolen. Når jeg kom til videregående strøyk jeg i engelsk skriftlig, men fikk femmer i engelsk muntlig. Det var på grunn av at jeg hadde spilt med folk fra andre land.

Det var på grunn av at jeg hadde spilt med folk fra andre land

Foreldre burde passe på at enkelte spill kan være litt avhengighetsskapende. Jeg vil anbefale å ta litt hensyn til aldersgrense.

Mathias fortsetter med å fortelle om de positive opplevelsene han har tatt med seg fra gaming: -Jeg har jo fått ufattelig mange venner, litt for mange til å nevnes for å si det sånn, ler han. Rundt om i landet eller rundt om i verden. Australere, amerikanere, tyskere, japanere også videre. Så du kan møte veldig mange folk fra forskjellige steder. Det er folk jeg har blitt kjent med via gaming, også møtt de i virkeligheten - og stortrives med det.

[img210674_4LS]

Også Kristine Hauge Thomassen som selv gamer på fritiden men også skriver om gaming som journalist, snakker også om når og hvorfor hun begynte å spille: - Jeg har alltid spilt spill så hvorfor jeg startet er litt vanskelig å si, men jeg startet nok litt mer for alvor på videregående. Jeg slet ganske mye med å finne en gruppe jeg passet inn i sosialt, så jeg konkluderte etter et par forsøk med at det var lettere å plukke opp MOBA-spillet League of Legends enn det var å plukke opp andre interesser. Det var for min del den letteste måten å skaffe venner og jeg hadde definitivt ikke vært den personen jeg er idag uten det spillet. Utdanningen min er faktisk et resultat av at en venn ba meg om å skrive artikler om spillet på fritiden.

Har du hatt noen negative/positive opplevelser? Hvilke?

- Jeg har har erfart mye av både det negative og det positive. Man kan ikke komme helt utenom det at man alltid blir sett litt ned på av enkelte når man er en jente som spiller spill, selv om det har bedret seg over årene. Jeg følte i større grad at jeg alltid hadde noe å bevise, selv om jeg sannsynligvis kunne gått på månen uten at de som skrev stygge ting hadde blitt imponert. Jeg brant meg selv litt ut mentalt ved å bry meg om hva alle tenkte, så det tok litt tid før jeg klarte å ta et pust i bakken og slappe av med spill igjen. - De beste opplevelsene jeg har hatt nylig gjennom spillingen er nok arrangementene jeg har dratt på som journalist. Jeg føler meg litt priviligert som har fått møtt så mange spennende mennesker fra så mange forskjellige land, gjennom noe jeg er så lidenskapelig for. Det er noe eget å få være del av et miljø som er så stort, men likevel så lite.

- Hva vil du si til personer som kanskje er litt skeptiske til gaming eller andre som vil prøve seg på det?

- Så lenge man har et sunt forhold til spillingen så er det ingenting galt med det, tvert imot så er spill er en helt fantastisk hobby så lenge det er kombinert med rutiner. De inntrykkene man utsettes for gjennom spill i dag kan ikke sammenlignes med hva som vises av vold og grusomhet på nett eller på nyhetene. I min mening er spill kunst, historiefortelling og et lite stykke kultur på samme måte som en god bok eller film.