Sørnett

Nettundervisning fører til blandede følelser

Lærerstudenten Lone Grønvold. Foto: privat.

Lærerstudenten Lone Grønvold. Foto: privat.

Under corona-pandemien har flere skoler måtte ta i bruk nettundervisning, noe som har ført til blandede reaksjoner blant studenter og elever.

Publisert:

Appen Zoom har blitt brukt flittig den siste tiden for elever og studenter. Her møtes hele klassen digitalt der lærerne har undervisning. Regjeringen bestemte at alle grunnskoler og videregående skoler skal åpne for alle trinn i løpet av uke 20. Universiteter og høyskoler åpner ikke ennå, noe som betyr at alle studenter må fortsette med nettundervisning.

Kan påvirke resultater ved eksamen

Lone Grønvold (22) er en lærerstudent ved OsloMet. Hun frykter blant annet for at nettundervisningen kan påvirke eksamensresultatene.

- Nettundervisning har funket bra, men i noen emner blir ikke alt av presentasjoner lagt ut, som også fører til at det blir vanskeligere å følge med. Det er blir lagt opp til mer selvstudier. Jeg er en person som trenger forelesninger for å forstå stoffet som blir formidlet istedenfor å lære meg det selv. Vi har hatt flere eksamener under denne perioden og jeg er veldig redd for at denne pandemien har påvirket resultatet ved eksamen.

Sykepleierstudenten Andrea Deglum (21) føler at hjemmeskole kan føre til at man ikke føler man har skole.

- Jeg vil si det er litt vanskeligere å følge med og jeg tror det kommer av at man ikke har en skole å gå til. Tidligere har jeg følt meg mer forplikta til å dra på skolen, men med hjemmeskole blir situasjonen litt annerledes. Hjemmet blir både hjem og skole, og da er det lett at fokuset havner på andre ting enn skole.

[img209850_2LS]

Biblioteket har vært stengt 

Flere studenter merker at det er vanskelig å sitte hjemme med skole. Fleste studenter bruker biblioteket flittig når de enten skal øve til eksamen eller skrive bachelor, men i denne perioden har de måtte droppe det.

- Jeg har ikke hatt tilgang på bibliotek, noe som har vært utfordrende. Der kan man også låne bøker for å få mer informasjon, men dette har man ikke hatt mulighet til i denne perioden. Heldigvis lever vi i en moderne hverdag der internettilgangen kompenserer for mangelen på bøker, forteller Andrea Deglum.

Lone Grønvold legger også til at man slapper mer av hvis man gjør skolearbeid i sengen.

- Studieteknikken er helt annerledes hjemme enn på biblioteket. Det er lettere å se på serie og slappe av hjemme, mens på biblioteket blir man nærmest presset til å studere og gjøre det man egentlig skal. Jeg merker at jeg savner å sitte på bibliotek.

18. mai åpner for øvrig Universitet i Agder for studenter i 2. etasje i biblioteket. Dette er kun for mastergradsstudenter som avslutter graden sin og internasjonale gradsstudenter. Alle som får tilgang ved campus må gjennomføre et digitalt smittevernkurs.

Vanskelig å strukturere dagen sin

Lærer Trine Malnes (47) ved Laupstad skole i Lofoten forteller at nettundervisning har ført til blandede følelser blant elevene, men at de fleste har vært positive til det.

[img209850_3LM]

- De fleste elevene har jobbet godt, men det har vært umotiverende for noen. De som klarer å jobbe på egenhånd har vært positive til nettundervisning. Det har vært vanskelig å strukturere hverdagen sin for de som sliter med motivasjon og ikke klarer å jobbe på egenhånd. Disse elevene har fått tilbud om å komme på skolen med en lærer tilstede.

Videre forteller Trine Malnes at elevene ikke har hatt prøver under denne perioden, men kun innleveringer.

- Vi har hatt stor oppfølgning på elevene. Hvis de trenger hjelp, har de alltid fått tilbud om å ringe oss eller sende meldinger. På mellomtrinnet har de hatt planer for hver dag der de har hatt innlevering hver dag, men på ungdomsskolen har de hatt større arbeid der de har hatt opptil en uke på seg.