Sørnett

Dårlig skodd for norske vinterveier

Utenlandsk vogntog med hjullås. Foto: Statens vegvesen.

Utenlandsk vogntog med hjullås. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen hadde i forrige uke kontroll av vogntog i Vest Agder. 85 fikk begjæring om kjøreforbud. 84 av disse var utenlandske. Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-Forbund vil ha strengere krav.

Publisert:

Dårlig vær på Sørlandet har den siste tiden ført til en rekke forsinkelser i trafikken. 16 og 17. januar utførte Statens vegvesen en kontroll av vogntog. Totalt 1960 vogntog ble kontrollert og 85 fikk begjæring om kjøreforbud. 84 av disse var utenlandske vogntog.

– 435 av 1960 vogntog som ble kontrollert var utenlandske. Det vil si at nesten 20 % av de kontrollerte utenlandske vogntogene fikk begjæring om kjøreforbud, sier Jo Vegard Aardal i Statens vegvesen.

Flere årsaker

Aardal forteller at det særlig er to grunner som fører til kjøreforbud for vogntog.

[img99233_2RM]

- Den største grunnen for kjøreforbud er at vogntogene har for mye vekt fordelt på for få aksler. Normalt har vogntogene tre eller flere aksler, men flere av de utenlandske ble stoppet med kun to aksler og for tung vekt fordelt på hver. Dette fører til at vogntogene sliter med å trekke vekten sin oppover glatte norske bakker. Den andre årsaken er for liten mønsterdybde i dekkene til vogntogene, forteller Aardal.

 

Vil ha strengere krav

Kommunikasjonssjef, Kari Brun Ågotnes, i Norges lastebileier-forbund etterlyser strengere krav for utenlandske vogntog.

– Vi ønsker at det innføres flere kontroller. I tillegg ønsker vi at utenlandske sjåfører skal igjennom et obligatorisk glattkjøringskurs og at de må tilegne seg økt kompetanse innen pålegging og bruk av kjetting. NLF er også positive til regjeringens forslag om at det innføres et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører, forteller Ågotnes.

Forsikringsselskapene reagerer

Ifølge NRK Sørlandet, roper også forsikringsbransjen et varsko. Utbetalingene etter ulykker hvor utenlandske vogntog er involvert er firedoblet de siste 10 årene, ifølge Gjensidige.

Sørnett kommer tilbake med mer på denne saken.