Sørnett

Få kjenner shoppe-kampanje

Daglig leder for "Tilbords" i Lillemarkens, Vibeke Retterholt, mener den første dagen av "Shop for 100" har vært veldig rolig. Foto: Julie Sørensen Molvik

Daglig leder for "Tilbords" i Lillemarkens, Vibeke Retterholt, mener den første dagen av "Shop for 100" har vært veldig rolig. Foto: Julie Sørensen Molvik

Lite markedsføring gjør at fåtall av kundene vet om mulighetene for å gjør et shop for 100-kupp i Kvadraturen.

Publisert:

- Det har vært en veldig rolig dag, vi har fått solgt noe av tilbudsvaren, men det burde vært bedre skilting av «Shop for 100»-kampanjen, mener daglig leder ved «Tilbords» i Lillemarkens, Vibeke Retterholt.

Ikke på arrangementliste

I år er den første gangen det er mulig å gjøre kupp i butikkene samtidig som den velkjente matfestivalen. På Kvadraturens arrangement-kalender på nett, står det ingenting som tilsier at det i år også er «Shop for 100».

Daglig leder for Kvadraturen, Harald Andersen, begrunner at de fortsatt er forsiktige med å karakterisere "Shop for 100" som et arrangement og at det i år er en test i 19 virksomheter.

Rolig mandag

[img103212_2RS]

Kunde Siren Winjor, er en av dem som har ikke fått med seg årets tilføying, «Shop for 100», på den opprinnelige matfestivalen som startet mandag denne uken.

- Det er jo mulig det har vært annonser i avisa, men en får ikke alltid med seg de, det er jo salg hele tiden, mener hun.

– En idé kunne ha vært mer markedsføring av «Shop for 100» på Facebook, folk er alltid ute etter gode tilbud, sier hun videre.

Mer reklame

Vibeke Retterholt ved «Tilbords» er enig i at det skulle vært bedre reklame av tilbudene slik at kunder får det med seg.

- Butikkene i Kvadraturen fikk epost med forespørsel i forkant om vi ønsket å være en del av «Shop for 100». Ettersom «Spis for 100» har vært veldig stort for restaurantkjeden valgte vi å være med, forteller daglig leder ved «Tilbords». - Prosessen har gått litt fort, og vi har derfor ikke fått trykket opp egne plakater til den pågående kampanjen, forklarer hun videre.

Butikkene må selv dekke kostnader for annonser

Inne i butikken «Chiconett» er det ikke noen skilt som viser til «Shop for 100», men daglig leder Steinar Gilebekk har kjøpt annonseplass i lokalavisa

- Vi ble også spurt om å være med og har ingen spesielle forventninger, men man må jo være optimistiske, forteller daglig leder for «Chiconett». – Vi må selge en del av den utvalgte tilbudsvaren for å dekke annonseutgiftene, forsetter han.

Med hjelp fra datteren

[img103212_3LM]

Til tross for at få kunder har fått med seg tilbudene i flere av butikkene, har den første dagen av "Shop for 100" gått veldig bra for «EliteFoto Kjøstvedt», dette fordi plakater er på plass i vinduene ut mot gågaten.

Daglig leder ved «EliteFoto Kjøstvedt», Per Scott Karlsen, mener "Shop for 100" kan bli en suksess om flere butikker blir med kommende år.

- Det var datteren min som mente vi burde være med på «Shop for 100», og hun har stått for markedsføringen rundt dette, sier Per Scott Karlsen. - Det er greit å få «renset» varelageret litt, og ettersom dette er en veldig rolig tid på året er det artig å tilby fotografering både av kjæledyr og barn. Vi har hatt mange kunder denne mandagen, det er mange som går forbi plakatene i vinduet vårt, så vi "surfer" på dette, avslutter Per Scott Karlsen med.

Butikkene selv ansvarlig for annonsering

Daglig leder for Kvadraturen, Harald Andersen, sier "Shop for 100" er en test for noen av butikkene dette året, og sier at dersom kampanjen blir større neste år vil det vurderes å utvikle plakater til kampanjen.

- I år valgte vi å kjøre et forsøk i noen butikker, med målsetning om at dersom vi får resultater hos de medvirkende, kan dette være et fremtidig salgsargument også mot kjeder som ikke automatisk får være med på lokale kampanjer, forteller den daglig lederen for Kvadraturforeningen.

- Kvadraturforeningen er ansvarlig for det som skjer i forkant, i form av annonser i avis, på facebook og på våre nettsider. Annonsering i butikk er det butikken selv som er ansvarlig for. Dersom kampanjen blir større til neste år, så kan det vurderes å utvikle klistremerke og plakater, men vi ser at dette ofte ikke er nødvendig ettersom mange butikker ønsker egne løsninger, avslutter daglig leder for Kvadraturen med.