Sørnett

Firedobler omsetningen.

Mens noen ser på Valentinsdagen som oppskrytt, kan andre ikke komme tomhendt hjem til sin utkårede. De som virkelig får kjenne trykket på alle hjerters dag er blomsterbutikkene.

Publisert:

- Roser har sitt eget språk, sier Reidun Lønstrup Skår ved Blomsterbaren i Lillemarkens. Hun påpeker at Valentinsdagen ikke bare er den store kjærlighetsdagen, men også den største blomsterdagen. På Valentinsdagen firedobles den vanlige dagsomsetningen.

- Salget når toppen kl. 17:00 når arbeidsdagen er over og mennene skal hjem til sine fruer.

Mens blomsterbutikken merker stor pågang, går salget som normalt i nabobutikken Auds lille hudpleie.

- Vi merker ikke så veldig stor forskjell fra andre dager, men det blir selvfølgelig et par gavekort, sier Aud Grindland Kolstad. Hun konstaterer at det hovedsakelig er menn som står for gavekjøpene her, men gir en beskjed til kvinnene der hjemme om at også menn ønsker seg en massasje på Valentinsdagen.

Ikke alle er like begeistret for den store kjærlighetsdagen. 22 år gamle Robert Quidding  har andre prioriteringer.

– Damen har reist til Wales og jeg skal på jobb. Jeg har aldri gjort noe spesielt på Valentinsdagen.

Anne Karin Watson er gift men har ikke fått mer enn et kort på Facebook.

– Jeg føler Valentinsdagen er mer for den yngre generasjonen. Selv syns jeg det var mer spennende før, men jeg blir litt furten hvis jeg ikke får oppmerksomhet.

- 80 – 90 % av de som kjøper blomster er menn, sier Reidun Lønstrup Skår. Anne Karin Watson har tallene på sin side, og muligheten for at hun får en liten oppmerksomhet er høyst tilstede.