Sørnett

Inspirerende dag på Motion 2012

Sjef for 50 000: Pete Miller er toppsjef i et firma med 50 000 ansatte. Foto: Anders Bilet

Sjef for 50 000: Pete Miller er toppsjef i et firma med 50 000 ansatte. Foto: Anders Bilet

Mange møtte opp på årets Motion, for å se suksessfulle foredragsholdere.

Publisert:

[caption id="" align="alignright" width="292" caption="Nyter stor suksess: Kristjan Kristjansson tjener gode penger på salg av aske. Foto: Anders Bilet"]
Nyter stor suksess: Kristjan Kristjansson tjener gode penger på salg av aske. FOTO: Anders Bilet[/caption]

Det er et godt oppmøte i Teater- og konserthuset på Kilden denne ettermiddagen. Stemningen er upåklagelig, og konferansier Francois Sibbald fyrer opp publikum.

Islending med suksess
For å starte konferansen onsdag, kommer den islandske entreprenøren Kristjan Kristjansson opp på scenen. Den unge mannen har en god porsjon selvironi når det kommer til sitt eget lands situasjon.

- Kan alle dere i salen peke på meg, mens dere ler ondskapsfullt? spør han de fremmøtte i salen. Da dette blir gjort, forklarer han at dette er det Island må leve med fra resten av verden, til stor latter fra salen.

Den unge mannen tar opp hvordan Island må tenke mer kreativt og ha fokus på nyskapning etter den finansielle krisen som rammet landet. Han selv har begynt å selge aske fra askeskyen som var for noen år siden.

- Vi fyller bokser med aske, og selger de videre til museer og lignende. Vi selger asken for det mangedoblede av hva det koster å fylle den, forteller Kristjansson stolt.

Foredraget hans avsluttes ved at konferansier Sibbald kommer med et lattermildt stikk til den unge islendingen, ved å si at den neste foreleseren kan kjøpe hele landet hans.

Viktig med sikkerhet i oljeindustrien

Pete Miller fra USA tar scenen, en mann som leder et oljefirma med over 50 000 ansatte over hele verden. Han forteller om det viktigste i firmaet hans.
- Det første vi setter fokus på i vårt selskap, er sikkerhet, sier han med en klar tone.

Miller sier at hans firma har den beste teknologien i verden, og at hovedmålet deres er å kunne utnytte oljen bedre enn andre selskaper. Han forklarer teknologien slik.
- Vår teknologi er ikke revolusjonerende, den er evolusjonerende. Vi ønsker å se inn i fremtiden, og være sikre på at vi er først innen vårt felt, sier mannen fra Houston.

Konferansieren spør hvordan det er å være toppsjef over 50 000 ansatte, og Miller svarer enkelt.
- Jeg har den letteste jobben av alle i firmaet. Jeg bare sitter og følger med på hva som skjer, forteller han med et smil.

Funnet suksess med gummistøvler

[img52483_2RM]

Ilse Jacobsen kommer dansende inn på scenen, med sine egne gummistøvler på. Kvinnen fra Hornbæk i Danmark har gjort en kjempesuksess med designene sine, som selges i 29 land. Hun forteller om en vanskelig oppstart, og noen tøffe år før støvlene var klare for produksjon.

- Jeg fikk ikke lån fra banken til startkapital. Etter hvert fikk jeg imidlertid låne penger fra en privatperson i København. Dette fikk meg i gang, og to år etter var støvlene godkjent til produksjon, forteller den danske sensasjonen.

Til de i salen med egne ideer og som ønsker å etablere seg på markedet, har hun et klart budskap.
- Det er viktig å tro på seg selv, og tro på det man gjør. Alle må satse på det man vil! sier hun bestemt.

Fra journalist til designer

[img52483_3RM]

Ingrid Erøy Fagervik er neste kvinne som tar scenen. Hun er tidligere TV-personlighet fra TVNorge og TVSør, og har i ettertid skapt hennes eget firma helt fra bunn. Lederen for Blafre forteller hvordan det hele startet.

- Da jeg gikk inn svangerskapspermisjon hadde jeg et rolig barn og masse kreativt overskudd. Jeg prøvde å lære meg «Adobe Illustrator», og begynte etter hvert å tegne enkle kort. Mannen min og jeg bestemte oss etterhvert for å satse på designene, så vi brukte sparepengene våre til startkapital, forteller hun.

Kvinnen fra indre Ryfylke forteller hvor navnet Blafre kom fra. Det var noe de fant ut tidlig.

- Det ble laget et kort med en engel. Vi så for oss at vingene til engelen blafret, og der kom navnet fra, sier hun fornøyd.

Det tok noen år før de fikk alt på plass. Da ting omsider begynte å gå som det skulle, var det en stor lettelse for Fagervik.

- Når alt det praktiske er på plass, det er da man kan begynne med det kreative.

Syv år etter starten, er nå Blafre en stor leverandør av ulike designprodukter. De selges i omlag 600 butikker.

Dagen på kilden blir avsluttet med mange fornøyde blikk. Publikum virker veldig fornøyde med utbytte fra dagen. Motion-konferansen fortsetter torsdag, med flere nye, store navn.