Sørnett

Kritisk til framtidens bydel

Usikker: Arild Hermstad er ikke overbevist om kommunens pilotprosjekter rettet mot framtidens bydeler (Foto: Framtiden i våre hender)

Usikker: Arild Hermstad er ikke overbevist om kommunens pilotprosjekter rettet mot framtidens bydeler (Foto: Framtiden i våre hender)

Framtidens byer kan fort bare bli prat. -Bygg bane, sier Arild Hermestad, leder for framtiden i våre hender.

Publisert:

7.-8. februar holdes det en åpen konferanse om prosjektet Framtidens bydel, hvor fokuset blir satt på mulige områder for framtidsbydeler i Kristiansand.
- Foreløpig har vi 70 påmeldte, og det er både bedrifter og privatpersoner som er påmeldt.Forteller prosjektleder for Framtidens bydel, Eirik Martens Svensen.

Framtidens bydel er et pilotprosjekt i forbindelse med at Kristiansand er med i det nasjonale prosjektet "framtidens byer", og tilbakemeldingene har ikke latt vente på seg.
-Det er tre områder som har gitt oss positiv respons. Det er Lumber, Bjørndalen og Hamrevann, sier Svensen
Han legger til at det fremdeles er mulig å vise sin interesse for prosjektet.

Usikker
Arild Hermstad, leder av Framtiden i våre hender, synes det er positivt med engasjement fra kommunene, men er samtidig ikke sikker på om det er riktig løsning.
- Faren er at det forblir prøveprosjekter som avsluttes etter kort tid, sier Hermstad.
Videre sier han at det på lang sikt er viktig å legge vekt på hvordan byene får lov til å vokse, med tanke på uspredelse. Noe av nøkkelen kan ligge i skinnegående transport.
- Bygger du skinner, blir de liggende i 100 år. En vei kan fort bli stengt.

Framskritt i storbyene
Framtidens byer har stort fokus på utslipp av klimagasser, og da er trafikken et viktig punkt. På nasjonalt plan har flere større byer kommet godt i gang med å holde trafikkøkningen i sjakk.
- I Oslo har befolkningen økt med 12 prosent, mens biltrafikken er konstant, sier Hermstad. Også i Trondheim har det vært nedgang i trafikken.

Avgjøres 1. april
Ifølge Eirik Martens Svensen er det satt ned en komité som skal vurdere handligsplanene som legges frem fra de forskjellige områdene, opp mot de kriteriene som stilles.
Ved en tidligere annledning, sa Svensen følgende om hva som er viktig for strukturen på den nye bydelen:
- Vi vil legge vekt på flere ting. Å legge til rette for sykkel og gangveier. I tillegg vil vi bygge såkalte energibygg, det vil si bygg som selv produserer energi.

Hvilket område som skal bli Kristiansands nye framtidsbydel, blir offentligjort 1. april.



Hva mener du om framtidens byer? Kom med din mening!