Sørnett

Lærer norsk på nettbrett

Spennende: Abdishikur (6) og Abdirahman (4) synes det er gøy med iPad i barnehagen. (Foto: Paul André Sommerfeldt)

Spennende: Abdishikur (6) og Abdirahman (4) synes det er gøy med iPad i barnehagen. (Foto: Paul André Sommerfeldt)

«Hest, ku, and!» gjentar Abdirahman (4) frydefullt mens han trykker ivrig på iPaden for å lære norsk.

Publisert:

I Kongsgård flyktingebarnehage har man tatt i bruk nye hjelpemidler i norskopplæringen. 
- Tanken bak prosjektet er å ta i bruk IKT i barnehagen, slik vi er pålagt å gjøre. Barna skal bruke teknologien som en kilde til lek, kommunikasjon og læring.
Dette forteller pedagogisk leder i Kongsgård Flyktningebarnehage, Birgitte Spikkeland, til Sørnett.no

Møter norsk kultur
Når vi er på besøk sitter barna rolig samlet rundt to nettbrett sammen med to av de ansatte. De trykker aktivt og interessert på brettet, mens dyrenavn som «and» og «esel»  dukker opp på en tilkoblet TV-skjerm. Det er lett å se at barna engasjeres når de selv kan trykke og styre hva som skjer. De smiler og ler, mens brettet går på rundgang. Alle får prøve, og flere av barna gjentar ordene som dukker opp. Spikkeland mener det er viktig at barna møter den norske kulturen.

[img67614_2RM]

- Det er viktig for å kunne forstå noe av innholdet i leken mange jevnaldrende barn som er oppvokst i norsk kultur leker. Derfor presenterer vi dem for blant annet Kaptein Sabeltann i barnehagen og her har iPadene vært et viktig verktøy, forteller Spikkeland. Mandag denne uka var representanter fra prosjektbarnehagene samlet til et møte for å dele erfaringer og stake ut kursen videre for prosjektet.

[img67614_3RM]

Språkverktøy
I Kongsgård flyktningebarnehage legges det spesielt vekt på å bruke nettbrettene i norskopplæringen.
- Vi har fått utdelt til sammen fire iPader og en mac som skal brukes i pedagogisk arbeid med barna. Fra starten i mars og fram til nå har vi brukt tiden til å utforske ulike apper for å finne ut hva som fungerer bra og mindre bra, forteller Spikkeland.
Hun sier at barna så langt har respondert svært positivt på nettbrettene.

[img67614_4RS]

- Barna er blitt veldig engasjert i bruken av iPadene, og alle har forstått raskt hvordan de virker. Vi opplever det som mye lettere for dem å kunne flytte og tegne ting med fingeren på skjermen i forhold til å bruke mus, sier Spikkeland.

Lek og læring
I Kongsgård flyktningebarnehage tar ledelsen sikte på å bruke nettbrettene både til lek og læring.
- Utstyret er i utgangspunktet tenkt brukt til pedagogisk opplegg, men det brukes til begge deler. Grensen mellom hva som er pedagogisk opplegg og hva som er underholdning er jo også ganske flytende. Vi er opptatt av at barna skal sitte sammen med voksne når iPadene er i bruk. Vi snakker om det vi gjør, og i stor grad får de fleste aktivitetene er pedagogisk innhold, avslutter Spikkeland.

Les også: - Teknologi skal være gøy