Sørnett

Raser mot elendig likestilling i cockpit

HVEM SKAL KLANDRES?: Norwegian er ett av de norske selskapene som har få kvinnelige piloter, men selskapet selv tror ikke kritikken går direkte på dem. Foto: Norwegian/Peter Andrasovszky

HVEM SKAL KLANDRES?: Norwegian er ett av de norske selskapene som har få kvinnelige piloter, men selskapet selv tror ikke kritikken går direkte på dem. Foto: Norwegian/Peter Andrasovszky

Mennene knuser kvinnene i kjønnskampen om antall piloter hos SAS Norge, Norwegian og Widerøe. - Flyselskapene har ikke gjort arbeidet sitt, mener seniorforsker Jørgen Lorentzen.

Publisert:

51 av 1500 piloter i henholdsvis SAS Norge, Norwegian og Widerøe er kvinner. I de tre selskapene står kvinnene for fattige 3,5 prosent av pilotbesetningen. Seniorforsker Lorentzen mener selskapene bevisst må rekruttere kvinner inn i pilotyrket, og han er lite imponert av dagens prosent.

- Dette yrket i alle år har hatt menn som piloter og kvinner som kabinansatte, og det er viktig å rekruttere kvinnene . At det blir gjort så lite for kvinnerekrutteringen er dårlig gjort og det er dårlig arbeid.

Hva synes du om likestilling blant piloter? Stem og kommentér nederst i saken!

Skeptiske passasjerer

Under en flytur opplevde Jørgen Lorentzen, seniorforsker ved senter for tverrfaglig kjønnsforskning på universitetet i Oslo, at noen medpassasjerer reagerte med skepsis da de hørte en kvinnelig pilot over høyttaleranlegget.

- At mine medpassasjerer reagerte på dette viser at flyselskaper har et samfunnssansvar de også, og de kommuniserer noe direkte ut til publikum gjennom hvem de plasserer bak rattet, sier Lorentzen til Sørnett.

Siden den gang har seniorforskeren engasjert seg i likestilling for kvinnelige piloter. Han forstår ikke at flyselskapene ikke gjør mer for å få kvinnene inn i pilotyrket.

Bør bruke stipendiater

- Hvis det er sånn at utdanningen er dyr og at kvinner ikke ser muligheten til å klare dette økonomisk, kan det hende at flyselskapene burde stille opp med stipender eller lignende, foreslår Lorentzen.

Signe Opsahl hos Likestillingssenteret deler Lorentzens engasjement og syn, og blir svært overrasket da Sørnett presenterer tallene for henne.

- Jeg må si at disse tallene er bortimot sjokkerende og jeg er overrasket over at det var så dårlig stelt. Det er på tide at de gjør en jobb med rekrutteringen nå, påpeker Opsahl.

[img37018_2LS]

- Må ansette etter kvalifikasjoner

SAS har ikke ukjent vært inne i tøffe tider med mange oppsigelser, men mener nå at de kan skimte lys i enden av tunellen. Selskapet har ikke har ansatt piloter på ti år og mener rekrutteringen må sees i sammenheng med nettopp det.

- Det viktigste i forhold til ansettelse av piloter i SAS vil imdlertid alltid være kvalifikasjoner, ikke kjønn, påpeker kommunikasjonssjef i SAS, Kenneth Vikse.

Med 21 kvinnelige piloter av totalt 600, hevder Norwegian at de ikke kjenner seg igjen i kritikken Lorentzen kommer med.

- Vi har nemlig ganske mange (kvinner journ.anm) og jeg føler at kritikken neppe gjelder oss først og fremst, forteller kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i en mail.

Kan komme på kant med loven

Men en paragraf i arbeidsmiljøloven kan likevel felle flyselskapene om de ikke jobber for å jevne ut kjønnsgrunnlaget. Den pålegger selskap å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder.

- Det betyr at de må iverksette konkrete tiltak for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Jeg kan ikke si om det er i strid med likestillingsloven at flyselskapene ikke gjør noe særlig for å rekruttere kvinner, men det vil i hvert fall kunne reise spørsmål om aktivitetsplikten er overholdt, påpeker Ingeborg Grimsmo i Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Dette er tallene:

**Norwegian har 600 piloter/kapteiner, 21 av disse er kvinner

**SAS har 575 piloter/kapteiner, 10 av disse er kvinner

**Widerøe har 300 piloter/kapteiner, 20 av disse er kvinner

**Totalt i disse tre selskapene står kvinnene for en andel på 3,5 prosent.

[poll id="98"]

Relevante artikler videre:

Pilot-Anna: - Dårlig idé å lokke noen til denne utdanningen. Les saken her!

Flyskole ønsker jenter, men håper de kommer av seg selv. Se video her!