Sørnett

Forberedte seg til norgescup i drifting

Jesper Kvarenes Bjørnestøl, løpsleder på søndagens trening, og medlem av styret i KAK drifting

Jesper Kvarenes Bjørnestøl, løpsleder på søndagens trening, og medlem av styret i KAK drifting

Neste måned arrangeres et av fire norgescupløp i Kristiansand. Christer Lønn deltok på driftetreningen ved Skandinavisk trafikksenter søndag, for å forberede seg til cupen.

Publisert:

Vi møtte Lønn under trening. Han så frem mot starten med et smil om munnen.
- Det er gøy å kjøre trening uansett, men det er spesielt gøy å kjøre på denne banen, på grunn av norgescupen i neste måned. Cupen skal kjøres i Kristiansand, men det finnes også andre plasser i området å kjøre på, nevner Lønn. Løpet arrangeres 24.-25. juni, på samme bane.

[youtube]https://youtu.be/Mm_V5cryy8k[/youtube]

Det første av fire løp
Lønn har holdt på med sporten i seks-syv år.
- I Egersund er det en bane. I Mandal er det også en liten plass hvor det er lov å drifte, her i Kristiansand selvfølgelig, og også en bane ved YX i Lillesand. Bortsett fra dette må man til Skien for å finne en ganske stor løype.
De to neste løpene i norgescupen skal finne sted på Frøya i Trøndelag, mens det siste løpet blir på vålerbanen i Hedmark.
Drifting er en ganske liten sport i Norge, men er likevel en av de raskest voksende sportene vi har. Allerede det året man fyller 15 år kan man begynne med drifting, og mange tyr nå til denne sporten fremfor både rally og rallycross.
Interessen øker blandt de unge
- Det er en veldig voksende sport. For seks – sju år siden var det kanskje bare en sport folk visste om, men ikke tenkte på i norsk sammenheng, men nå er det veldig mange, spesielt unge folk som er litt interessert i bil, som vet veldig godt hva vi driver med, og er interesserte i å begynne allerede i ung alder. Til og med folk som tidligere har kjørt rallycross, kommer over til oss, og har mer lyst til å drifte. Dette sier Jesper Kvarenes Bjørnestøl, som sitter i styret i KAK og var løpsleder på treningen søndag.

Lite skader til tross for høy fart
Ifølge Kvarenes Bjørnestøl kjører sjåførene kanskje 80-90 km/t gjennom den skarpeste svingen og 130-140 km/t på slettene.
- Så det kan bli høy fart, men vi har likevel hatt veldig lite skader. Det er vanligvis bare bilen som ryker hvis man krasjer, sier han. Med den høye hastigheten er det fort at det skjer uhell i kjøringen. Likevel er sikkerheten såpass god at det så å si aldri blir store personskader, ifølge løpslederen, men bilene får ofte unngjelde om man skal være uheldig.
- Det er ganske ofte folk som tar i muren i den lengste svingen, ja, og mange biler som må fikses på grunn av den muren, men personskader har vi hatt veldig lite av.

[img162877_2LM]

Kalenderen er fullbooket
I en vanlig cup er det rundt 40 deltakere, på søndagens trening var det cirka 15.
- Treninga er jo lagt opp i forhold til løpene som skal holdes, og den store grunnen for denne treninga er jo neste måneds norgescup. For tre år siden var det ikke så mange løp man måtte ta hensyn til når man satte opp trening, men nå har det plutselig blitt veldig mye, og vanskelig å få plass til treninger i timeplanen, nevner Bjørnestøl.