Sørnett

Tryggere for taxisjåførene

Thorleif Iglebæk mener kameraer i taxiene gir sjåførene en ekstra sikkerhet. FOTO: Asgeir Høimoen

Thorleif Iglebæk mener kameraer i taxiene gir sjåførene en ekstra sikkerhet. FOTO: Asgeir Høimoen

Etter at Agder Taxi monterte kameraer i sine taxier for to år siden, har det bare vært en middels alvorlig hendelse. Taxisjåfør Thorleif Iglebæk føler seg tryggere på jobb.

Publisert:

– Jeg har alltid følt meg trygg på jobb, men kameraene gir jo en ekstra sikkerhet, forteller Thorleif Iglebæk.

Etter at Agder Taxi monterte kameraer i sine taxier for to år siden, har det nesten ikke vært alvorlige volds- og trusselsituasjoner for deres sjåfører. Iglebæk jobber som taxisjåfør i Agder Taxi og har mange år bak seg i bransjen. Han tror at taxisjåførene nå føler seg tryggere på jobb.

– Vold og trusler er det verste som kan skje en på jobb. Men kameraene har virket forebyggende og det er lenge siden vi har hatt noen alvorlige situasjoner, sier Iglebæk.

Ubehagelig

Som taxisjåfør har han mange ulike personer innom bilen. Og alle er ikke alltid like hyggelige og respektfulle.

– Selv om de aller fleste kundene oppfører seg bra og er takknemlige for jobben vi gjør, hender det nok at det kommer noen ubehagelige kommentarer. Spesielt på kveldstid. Hos noen sitter nok kommentarene litt løsere når de ikke er helt edru, sier Iglebæk.

Å bli utsatt for vold og trusler på arbeidsplassen kan få store konsekvenser. Iglebæk vet om sjåfører som ikke lenger kjører taxi på grunn av ubehagelige situasjoner.

I løpet av det siste halvåret har systemet også blitt oppgradert.
– Når vi nå trykker på alarmknappen som setter oss i kontakt med sentralen, begynner også kameraet å ta bilder, forteller Iglebæk.

Fornøyd med utviklingen

Daglig leder i Agder Taxi, Jan Rune Ausland, er fornøyd med utviklingen etter at kameraene ble montert i bilene.

– Først og fremst har kameraene vært forebyggende. Med alle turene vi har i løpet av et år kan vi ikke si at vold og trusler noen gang har vært vanlig. Men etter at kameraene ble montert har det bare vært en middels alvorlig hendelse, sier Ausland.

Det er en vesentlig reduksjon i forhold til tiden før kameraene kom på plass. Bare i løpet av de siste månedene før kameraene kom, var det flere alvorlige situasjoner med ran, trusler og vold mot sjåførene. Dette fikk selskapet til å sette i gang tiltak for å hindre at alvorlige situasjoner skulle skje.

– Det var en periode hvor det var flere alvorlige hendelser. Derfor valgte vi å installere kameraene for å bedre sikkerheten for sjåførene, forteller Ausland.

– Dialog er viktig

[img77255_2RM]

Kameraene er plassert midt i bilen over speilet og har oversikt over bilen. Bildene fra kameraene skrives over av nye bilder når minnet blir fullt, og bildene blir bare tatt ut hvis det er mistanke om at noe har skjedd. De aller fleste bildene blir aldri tatt ut. Ausland mener kameraene kan være betryggende begge veier. Bildene kan brukes til å bekrefte eller avkrefte beskyldninger som blir lagt frem.

I tillegg til kameraene, mener Ausland at dialog med kundene er viktig. Sjåførene skal ikke være provoserende og de må prøve å se an kundenes oppførsel.

– Føler man at en kunde kan være utagerende, kan det være lurt å for eksempel snakke om været for å hindre at situasjoner skal oppstå. Man kan kanskje kalle det en form for hverdagspsykologi, sier Ausland.