Sørnett

Vil ha mopedene ut av hovedveiene

RISIKOFAKTOR: Høyrepolitiker Hans Otto Lund mener mopeder er en høy risikofaktor i trafikken. Foto: flickr.

RISIKOFAKTOR: Høyrepolitiker Hans Otto Lund mener mopeder er en høy risikofaktor i trafikken. Foto: flickr.

- De er livsfarlige i trafikken, sier politiker Hans Otto Lund (H).

Publisert:

Høyrepolitiker Hans Otto Lund i Kristiansand bystyre ønsker å fjerne mopeder fra veiene, hvis ikke fartsgrensa på 45 kilometer i timen øker.

- Det er livsfarlig å ha mopedene på veiene. Det har vært mange stygge ulykker, og jeg er overrasket over at det ikke har vært flere. Spesielt på Varoddbrua og andre trange veier, sier Lund.

- Hva tenker du om at politiet har rett til å bøtelegge bilister for sakte kjøring, i kontrast med at saktegående kjøretøy er tillatt på norske veier?

- Det at bilistene kan bøtelegges for å kjøre sakte, mens mopeder - som ikke kan kjøre mer enn 45 km/t - ferdes på de samme veiene og skaper lange køer bak seg, det henger ikke sammen.

Lund påpeker at det burde vært tiltenkt bedre trafikale løsninger for mopeder.

- Hvis man først skal legge opp til å ha saktegående trafikk, bør man ha andre veier til dem. Den enkleste løsningen er å øke hastigheten på disse mopedene til for eksempel 70 km/t.

Farlig risikokjøring

Laila Bentsen (21) fra Kristiansand synes at fartsgrensene for moped burde være tilnærmet lik bilisters hastighet. Frem til hun fylte 19 år kjørte hun selv scooter. Etter flere ubehagelige opplevelser i trafikken, byttet hun over til bil.

[img120959_2RM]

- Jeg synes det burde være litt mer likt i hastigheten. Som fører av moped får man lange køer bak seg. Da blir det fort farlig. Bilistene blir irriterte, og vil forbi, forteller Bentsen.

Irritasjon

Torgeir Røynlid ved Statens Vegvesens Region Sør tilsynssektor, er uenig i at hastigheten mellom bil og moped skal bli lik.

Han avviser også parallelle veier, hvor du har én vei for rask og én vei for treg trafikk.

- Alle har rett til å ha sine egne meninger, men man kan ikke ha veier med en høy fartsgrense parallelt med en som er lav. Landeveier skal ivareta alles behov, forteller Røynlid.

Stanser trege sjåfører

- Det er klart at sakte kjøring i trafikk skaper farlige situasjoner, vedgår førstepolitibetjent Sigbjørn Rygg i Utrykningspolitiet (UP).

- Dersom bilister kan bli anmeldt for å kjøre sakte, hvorfor kan da mopeder og andre saktegående motorkjøretøy ferdes på disse veiene?

- Det kan ikke jeg svare på. Det må man spørre politikerne på, for det er de som lager reglene, sier Rygg lattermildt.

- Hva er din personlige mening om at saktegående kjøretøy er tillatt på norske veier?

- Jeg mener at de har like stor rett til å ferdes på nordiske veier som bilister. Men man skal være hensynsfull, og slippe folk forbi dersom det danner seg kø. Ellers er det helt uproblematisk, sier Rygg.

 

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) er foreløpig ingen mopedførere drept i år, men 176 mopedister er hittil meldt lettere skadet i den norske trafikken.

På kartet nedenfor kan du se noen av ulykkesstrekningene i Kristiansand opp gjennom de siste 30 årene: