Klargjør siden...
Sørnett

Nattbussen i Kristiansand:

Nest dyrest i landet

Slettheiabussen kjører fra Søm.
 Foto: Sander Authen

Slettheiabussen kjører fra Søm. Foto: Sander Authen

Nattbusstilbudet i Kristiansand er fint for folk som må hjem på fredag og lørdag kveld. Tilbudet er en trygg og effektiv form for transport, men mange reagerer på prisen.

Publisert:

Klokka 01:00 på fredager og lørdager starter nattbussene å kjøre rundt i Kristiansand. Bussene kjører vanlige ruter, men til en vesentlig høyere sum. Passasjerer som benytter seg av tilbudet må ut med nesten tre ganger så mye for nattbussbillett enn for en ordinær billett.

En oversikt over billett priser i Norske byer. Informasjonen er hentet fra selskapenes egne hjemmesider
 Foto: Sander Authen

En oversikt over billett priser i Norske byer. Informasjonen er hentet fra selskapenes egne hjemmesider Foto: Sander Authen

Billettprisen i Kristiansand er på 100 kroner. Det er det nest dyreste nattbusstilbudet i Norge. Bare nattbussen i Trondheim er dyrere. En vanlig ordning selskapene har, er at det ikke er noen ekstra kostnad for nattbussen, men at den også er en ordinær billett. I Bodø ble nattbussen gratis i 2022. En fellesnevner for busselskapene er at de enten er billige med kun buss, eller er litt dyrere med et bredere utvalg av transportmidler. Ordinærbillettene i Kristiansand er billige, men nattbussbillettene er dyre, og de gjelder ikke for noe annet enn buss. Prisen stikker seg ut som vesentlig dyrere sammenliknet med andre byer.

Ballettscener til både enkeltbillett og månedskort.
 Foto: Sander Authen

Ballettscener til både enkeltbillett og månedskort. Foto: Sander Authen


Månedskortet gjelder ikke
Mange har et månedskort de bruker daglig. Med det kan man ta bussen så mye man vil. På nattbussen kan man derimot ikke benytte seg av månedskortet. Ifølge AKT selv er det Boreal som står for prissetting, og det er derfor man ikke kan benytte seg av AKTs månedskort. AKT har ikke noe med prissettingen å gjøre selv.

Sørnett spurte Boreal om prissetting. De ville ikke ta ansvar for prisene, og henviste tilbake til AKT. AKT ville igjen vise til at Boreal har ansvaret for nattbusstilbudet. Verken Boreal eller AKT ville møte til intervju, ingen mente de selv hadde noe med saken å gjøre, og ikke var rette å intervjue.

Boreal hadde kun én kommentar å gi: "Nattbussen i Kristiansand er et kommersielt tilbud som ikke mottar offentlig støtte som andre ruter. Generelt kan vi si at det er mer kostbart å drifte et tilbud på nattestid." - Jon Kristian Fadnes, kommunikasjonsansvarlig.

AKT i kvadraturen
 Foto: Sander Authen

AKT i kvadraturen Foto: Sander Authen