Sørnett

Grønt skifte

Nå bygges de nye el-fergene

Konsept-bilde av båten
 Foto: Privat

Konsept-bilde av båten Foto: Privat

Neste sommer vil splitter nye elektriske båter trafikkere skjærgården på Sørlandet. Prislappen ligger på over 50 millioner kroner.

Publisert:

Sist oppdatert: 22.05.2024 kl 09:36

- Dette blir to fantastiske fartøy med tanke på utslipp og passasjerkomfort, og skal kunne dekke reisende som skoleelever, turister og andre som ønsker å reise, sier Kjetil Hantveit, eier og daglig leder i fjord shuttle til Sørnett.

Kjetil Hantveit
 Foto: Privat

Kjetil Hantveit Foto: Privat

Endringen i det grønne skiftet vil ta tid, men målet er klart:

- Det vil komme et krav om nullutslipp, og dette vil komme på alle offentlige anskaffelser. Målet er å etablere et løft med tanke på høy sikkerhet som vil tjene rutene i mange år fremover. Jeg håper de lokale blir glad for nye fartøy med bedre komfort og bedre fasiliteter. Dette bidrar jo til at folk kan fortsette å bo på disse øyene, og forutsetningene blir bedre for de som bor utenfor byene, forklarer Hantveit.

Koster mye

Ikke alle lokale er like begeistret for satsingen. Flere av de vi møtte på gata i Kristiansand var skeptiske til om de nye fergene vil kunne bidra til det grønne skiftet.

- Det er mye penger involvert, jeg mener dette med det grønne skiftet er et spill for galleriet, og man kan stille seg spørsmål om hvor mye utskiftingen av båtene faktisk forhindrer problemene rundt utslipp. Men de lokale som skal benytte seg av disse båtene synes nok det er helt topp med nye båter og forbedret fasiliteter, sier Tone Lise

Grønt skifte

Administrasjonssjef og nestleder i Agder kollektivtrafikk, Kjell Sverre Drange, er positiv til denne overgangen

Kjell Sverre Drange
 Foto: Privat

Kjell Sverre Drange Foto: Privat

- Formålet er å tilfredsstille kravene rundt det grønne skiftet i Agder, og dette gjelder nullutslipp og at 90% av produksjonen skal være utslippsfri innen 2030. Dette er en politisk målsetning som er vedtatt i Agder.

- Grunnfinansieringen ligger i det vi kjører i dag, men det koster med nullutslipp og tilpassing av universell utforming. Prisen henger sammen med kvaliteten, samtidig som at det har vært en kostnadsstigning generelt de siste årene.

- Den nye avtalen starter den 1.juli 2025, men vi går gjennom fremdriftsplaner nå i nærmeste fremtid!

Nøkkelord