Sørnett

Låste artikler gratis i Fevennen og BT

Facebook-brukere kan nå fritt lese både åpne og lukkede artikler i nettavisene til Fædrelandsvennen og Bergens Tidende. Sjefsredaktør Eivind Ljøstad sammenligner løsningen med å snike på trikken.

Publisert:

 

- Folk med teknisk innsikt klarer å lure seg rundt, forteller han. Ljøstad vedgår at metoden som Sørnett viser er ny for ham, men beskriver likevel andre måter å unngå betalingsmuren på som de er klar over.

- Men dette kan vi leve med. Jeg er egentlig glad for at folk anstrenger seg for å få tak i sakene våre.

Når du klikker inn på en låst artikkel på Fædrelandsvennens sider, får du opp et bilde, hvor det heter at det koster 199 kroner måneden for å lese artikler bak muren. Fra i sommer kan enhver som deler en låst artikkel på Facebook åpne saken, uavhengig av om man er digital abonnent eller ikke. Det betyr at man kan dele artikkelen, men kun gjøre den synlig privat slik at man i praksis kan lese saken selv helt gratis.

En del av distribusjonen

Nyhetsredaktør Christian Stavik mener at Fædrelandsvennen på denne måten får flere lesere. Fædrelandsvennen har annonser inne på artiklene, hvor inntektene er visningsbaserte. Jo flere klikk de får på en sak, jo mer inntekter får de.

- Hvis vi er flinke til å legge ut sakene våre på sosiale medier, får vi flere visninger og tjener på annonsene der, sier Stavik.

Gjelder flere aviser

Fædrelandsvennen er en del av Schibsted-konsernet. Betalingsløsningen som først ble tatt i bruk i Kristiansand, brukes nå også av andre aviser i konsernet, blant annet Bergens Tidende (BT)  og Stavanger Aftenblad.

Nyhetsredaktør Carl Gunnar Gundersen i Stavanger Aftenblad bekrefter at nettavisen deres har samme løsning, men at den for tiden har tekniske problemer.

- Det gjelder å forstå den sosiale effekten av å gjøre det. Vi har ikke hørt fra våre forbrukere at dette er et problem, forteller nyhetsredaktør i Stavanger Aftenblad Carl Gunnar Gundersen.

Nyhetsredaktør Tor Olav Mørseth i Bergens Tidende sier at BT gjorde denne endringen allerede for ett år siden, 16. oktober i fjor.

- Det handler om å nå bredt ut, særlig for å nå premissleverandører utenfor Bergen med vårt kommentarstoff, sier Mørseth.

 

Nye metoder

Med Facebook-løsningen sikrer Fædrelandsvennen inntekter, enten i cash, eller i annonseinntekter, sier medieforsker Arne Krumsvik, førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. [faktaboks]

Han tror avisene gjør dette for å øke trafikken på sidene.

- Problemet er at trafikken på nettsidene til avisene er for dårlig, med betalingsmuren. Med den nye løsningen har avisen uansett distribusjonen. Enten kommer leserne inn ved å betale cash, eller de klikker seg inn via Facebook, og da får avisen annonseinntekter, sier Krumsvik.

- Kan ikke de som betaler for artiklene føle seg lurt, når de kunne lest det samme gratis?

- Noen lesere kan nok føle seg lurt, siden Fædrelandsvennen ikke oppgir alternativet, at man ikke trenger betale for å lese artikler bak muren, sier Krumsvik.

LES MER:
Agderposten lar bare abonnenter dele på Facebook