Klargjør siden...
Sørnett

Sørlandet skal bli omtalt kun positivt

Sørlendingene er ikke treige, innadvendt og konfliktsky

Publisert:

De tre neste årene skal reklamemannen Stian Rønvåg sin jobb være å endre Sørlandets omdømme til det bedre. Ikke bare utad, men også blant sørlendingene.

– Jeg er trygg på at det finnes mange som vil bidra til å øke omdømmet vårt, så vi må mønstre opp til dugnad.

Rønvåg er nå prosjektleder for “Prosjekt omdømme Sørlandet”. Et prosjekt offentlige og private bedrifter har gått sammen om, hvor målet er å endre folks tanker om sørlendingene. Det offisielle slagordet er ”Der du får overskudd til å skape”.

Han er ikke enig i folkets syn på rørlendingene.

– Når jeg ser på Agders historie og prøver å se på hva som har drevet sørlendingen hele veien, så ser jeg heller at sørlendingen er diplomatisk, rasjonell og driftig. Sørlendingen får ting til, og det tror jeg er viktig å få fram i den jobben vi nå skal gjøre, sier Rønvåg.

Detr gikk bare 25 år fra Japan og Tyskland var utbombede land, til de begynte å bli økonomiske stormakter. Riktignok er det ille her på Sørlandet, men jeg tro ikke det vil ta 25 år. Drammen klarte for eksempel å endre omdømmet på 12, forteller Rønvåg til NRK.

– Skal landsdelen nå framstå som bedre enn sitt rykte?

– Nei, der går du i fella. Vi er bedre enn vårt rykte. Det er det som er poenget. Vi trenger bare å få det formidlet, sier Rønvåg.