Sørnett

- Det var på tide

Kristine Hernes (t.v.) og Kathrine Lauvrak er mest positive til e-resept, og mener kundene tjener på raskere levering og mindre papirrot. (Foto: Cecilia Breivold)

Kristine Hernes (t.v.) og Kathrine Lauvrak er mest positive til e-resept, og mener kundene tjener på raskere levering og mindre papirrot. (Foto: Cecilia Breivold)

I begynnelsen av mai ble e-resept innført i Kristiansand. Farmasøyt Hild Kåbuland har ventet på dette i flere år.

Publisert:

- Jeg tenkte «Oi, hvordan skal dette gå», men det er ufattelig greit med e-resept, sier farmasøyt Hild Kåbuland hos VitusApotek Sandens.

Nytt system
Hun er glad for at systemet endelig innføres i Norge også, etter at det flere steder i Europa har vært slik i flere år allerede. I stedet for papirresept lagres resepten nå elektronisk og lastes ned på et hvilket som helst apotek. I Kristiansand ble systemet innført fra 3. mai 2012.

- Vi fikk et helt nytt datasystem, og det var en liten utfordring å lære seg det. Bortsett fra litt småting, har overgangen likevel gått overraskende bra, sier Kåbuland.

Hun er i full fart med å hjelpe kunder som har både e-resept og papirresept. Katrine Luck får sine resepter elektronisk.

- Det er både enklere og raskere nå. Dette er veldig bra, sier Luck.

Tidsbesparende
Også ved Boots Bandasjistapotek er de stort sett fornøyd med e-resept.

- Som med alt er det noen utfordringer, men det er veldig mye positivt med den nye løsningen, sier sykepleier Kathrine Lauvrak.

Apotektekniker Kristine Hernes synes det er litt vanskelig å sette seg inn i systemet, men ser likevel positivt på fordelene.

- Det går mye fortere og vi får raskere utlevering av medisiner. Det er jo heller ikke til å komme vekk fra at det er bra for miljøet med mindre bruk av både papir og blekk, sier Hernes.

Nøyaktighet
En av utfordringene med e-resept er at resepten må skrives ut mer nøyaktig enn tidligere. Det vil si at legene får litt mer jobb, og apoteket får et problem når de ikke mottar nok informasjon.

[sniplet faktaboks]- Vi må rette mye, men det ordner seg alltid. Jo mer som blir sendt riktig, jo fortere kan vi jobbe. Det er en lang overgangsperiode, sier Hild Kåbuland.

Også Kathrine Lauvrak og Kristine Hernes opplever at legene skaper ufordringer for jobben deres.

- Hvis legene ikke spesifiserer det de skal, stopper resepten opp i systemet.  For oss og kundene er det veldig positivt med e-resept, men for legene blir det litt mer jobb. Det er de som gjør at systemet ikke fungerer helt som det skal enda, konkluderer Lauvrak og Hernes.