Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
UTVIDET SYKKELVEI: Gang- og sykkelveien ved Oddernes Kirke har nå blitt 5,5 meter bred med adskilt sykkel- og gangsti. Sykkelsjef Christen Egeland forteller at dette skal gjøres på 4-5 andre punkter i Kristiansand innen 2013.
Lengre og bredere sykkelveier, adskilte gang- og sykkelfelt og engasjerende sykkelkampanjer er blant tiltakene som skal sørge for at flere velger sykkel som fremkomstmiddel i Kristiansandregionen.
Morten Marius Larsen
Publisert: 30.10.2012 kl 14:02
- Vi vil endre folks tankegang slik at sykkel blir et naturlig alternativ, sier Christen Egeland, rådgiver ved by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.Tidligere i år ble Kristiansand kåret til Norges nest beste sykkelkommune av Syklistenes Landsforening. Dette blir neppe en hvilepute for sykkelkommunen.
- Målet er å bli best i Norge, smiler Egeland.
Her er noen planene som skal gjøre Kristiansand best på sykkel:
Utbedringer av sykkelveinettet (t.o.m 2013):
[img75508_2RM]
Kampanjer
I tillegg kan Egeland fortelle at det har kommet forslag til en ordning, der bedrifter kan søke om tilskudd for innkjøp av el-sykler. Denne potten er foreslått på 100.000 kroner, og saken skal avgjøres iløpet av noen uker.
- Vi håper folk kan begynne å vurdere el-sykkel som et alternativ til bil nummer to. Sykkel kan også være transport, ikke bare trening, sier Egeland.
God investering
- Det er vanskelig å endre folks holdninger, og forskning viser at kampanjer sjelden er til noen nytte. Men det skal bli morsomt å vise at de tar feil, smiler Egeland, som er overbevist om at sykkelpenger er en god investering for samfunnet.
- Når folk er aktive får de bedre helse og mindre sykefravær. Da sparer samfunnet mange kroner.
Sykkelekspressveien fra Vågsbygd til Sørlandsparken vil alene koste 80 millioner kroner frem til 2020.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mhyWojkngwE[/youtube]-