Klargjør siden...
Sørnett

- Brukere må selv rapportere pornospam

Under #Kristiansand på Instagram strømmer det stadig inn pornografiske innlegg. Foto Kristine H. Thomassen

Under #Kristiansand på Instagram strømmer det stadig inn pornografiske innlegg. Foto Kristine H. Thomassen

- Pornobransjen skyr ingen midler for å nå ut til folk, sier Hildegunn Teinum, nettansvarlig i Visit Sørlandet. Nettstedet har selv blitt opplevd pornografisk spam, sist på taggen #barnasbykristiansand.

Publisert:

I Sørnetts direktesending på torsdag ble det sendt en reportasje om pornografisk innhold på #Kristiansand på Instagram. Dette var det veldig få som var klar over. Flere nevnte at dette kan ha konsekvenser for barn og unge.

Det frykter også Hildegunn Teinum i Visit Sørlandet. Hun misliker pornobransjens hensynsløse metoder.

Postet porno på #BarnasbyKristiansand

Visit Sørlandet har selv opplevd at en av deres hashtagger har blitt brukt til å spre porno. Visit Sørlandet satte opp automatisk visning av #BarnasbyKristiansand, og plutselig ble det postet porno på hashtaggen.

Aldersgrensen på Instagram er 13 år, noe som fort kan føre til at unge kan få pornografisk innhold opp når de søker på spesifikke hashtagger. #Kristiansand er brukt av 340 000 personer, og på denne taggen blir det konstant postet porno og kan i verste fall ligge ute i flere døgn før det blir fjernet.

- Kommer du over et bilde som ikke hører hjemme på Instagram, rapporter det, slik at de blir oppmerksomme på det, oppfordrer Teinum.

- Å bevisstgjøre barn og unge er viktig

- Det er provoserende at pornoindustrien spammer sosiale medier, men dette er vanskelig å styre og kontrollere. Det stiller derfor store krav til brukerne. Det er dessverre ikke så mye annet å gjøre med det enn å bevisstgjøre dem, sier Kjellaug Tonheim Tønnesen, rådgiver i Barnevakten.no.

Barnevakten.no er en organisasjon som jobber for å gjøre barn og unge oppmerksomme på hva man kan finne på internett og sosiale medier. De ønsker å hjelpe barn og unge å ta smarte valg. Den ikkestatlige organisasjonen er stadig ute i skoler og treffer barn, ungdommer og voksne.

Heller ikke kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet har noen oppskrift på hvordan man kan bli kvitt problemet.

- Fenomenet er veldig bekymringsfullt, sier han. Men noen direkte mulighet til å gjøre noe med det har ikke Forbrukerrådet.

Heie på det som er bra

Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten.no er opptatt av ikke bare å slå ned på det som er negativt, men aktivt å heie på det som er bra i mediene.

- Vi ønsker å hjelpe barn og unge å selv ta smarte valg. Vi heier på det som er bra i mediene og ønsker å bidra med fakta.