Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Anja Kathrine Laland (15) og Mathias Pearson (15) er ikke i tvil om hvor de skal søke plass. Alle foto: Erlend I. Skarsholt
Mathias Pearson (15) og kjæresten Anja Kathrine Laland (15) er ikke i tvil om hvor de skal søke. De skal søke musikklinjen på Vågsbygd for å dyrke cello-spillingen.
Erlend Iversen Skarsholt
Publisert: 28.01.2016 kl 11:14
– Jeg hadde egentlig lyst til å spille gitar da jeg var yngre, men det endte med cello, sier en smilende Pearson.
Snart er tiendeklassingene ferdig med det siste året på ungdomsskolen, og de retter nesen mot videregående skole. 1. mars er søkefristen, og nå holder skolene i Kristiansand dørene åpne for å tiltrekke seg nysgjerrige elever til deres linjer.
Tall som Sørnett har hentet inn fra Vest-Agder fylkeskommune viser at en av de mest attraktive linjene, utenom studiespesialisering, for de videregående skolene er Vågsbygd sin musikk dans og drama. Tallene for søkere har vært stabile de siste fire årene ved linjen, og av de 97 elevene som søkte plass i musikk, dans og drama-klassen forrige semester, var det 59 som kom inn.
Aldri i tvil
To som aldri har vært i tvil om hva de skal velge er kjæresteparet, Pearson og Laland.
– Vi var her på hospitering tidligere, og det virket veldig interessant. Det er her vi kommer til å søke, sier Laland, som kan fortelle at cellomiljøet i Kristiansand ikke er veldig stort, og at det er hun, kjæresten og en til på deres alder som spiller det aktivt i området.
Pearson og Laland har hørt gode rykter om skolen, og kjenner flere folk som har gått der. De er begge aktive innenfor musikkmiljøet, og det er nettopp musikk-linjen de har peilet seg inn på.
– Vi spiller begge cello, og det er noe vi liker veldig godt, sier Pearson. Vi kjenner flere folk som har gått her før, og vi har hørt mye positivt om Vågsbygd. Han legger til at studiekompetansen man også får med seg er kjekk å ha videre.
Rektor ved Vågsbygd videregående skole, Kjetil Jensen, tror lærerne, organiseringen og ikke minst arrangementene har mye å si for linjens popularitet. Han tror også studiespesialiseringen trekker søkere.
– Musikk, dans og drama gir en litt annerledes vei til studiespesialisering. Også det at man kan dyrke talentet sitt innenfor disse grenene gjør nok linjen populær blant elever, sier Jensen.
– Vokst som menneske
Elev på tredje og siste året på musikk-linjen ved Vågsbygd, Nathalie Føreland (19), kan love de som har lyst til å begynne på linjen tre meget innholdsrike år, og et valg man aldri kommer til å angre på.
– Det er utrolig moro at folk søker seg inn her. Nivået er utrolig høyt, og det er veldig mange talentfulle folk. Det er tre meget morsomme år, sier Føreland.
[img138124_2RM]
Selv om man er elev der for å fokusere på musikken, kan Føreland fortelle at man skaper spesielle bånd med medelevene.
– Jeg har fått gode forhold og vennskap mens jeg har gått på denne skolen. Jeg har aldri vokst så mye som menneske som disse årene.
Mer usikre
Fire jenter som er mer usikre på skolevalget er tiendeklasse-elevene fra Holte skole Ida Gilje (16), Emilie Hansson (15), Emily Aas (15) og Mathilde Halvorsen (15). De er på Kristiansand katedralskole Gimle (KKG) for å finne ut mer om studiespesialisering.
– Vi er usikre på hvor vi skal søke, og hva vi har lyst til å bli. Så det er vanskelig å velge, sier Halvorsen mens de andre nikker og er enige.
De forteller at det står mellom to skoler, og at det er to vidt forskjellige skoler.
– Det står mest sannsynlig mellom Tangen og KKG. Vi har hørt det er litt flere forskjellige typer mennesker på Tangen, og at det veier positivt opp. På katedralskolen føler vi alle går litt mer i ett med hverandre. Folk kler seg likt og liknende, sier jentene.
Kristiansand katedralskole Gimle har av de fire Kristiansand-skolene den klart største studiespesialiserende linjen. I 2015 var det 267 personer som søkte plass på denne linjen, og jentene sier at det er studiespesialisering de har tenkt å søke.
[img138124_3RM]
– Det blir nok mest sannsynlig studiespesialisering på oss, avslutter de.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: