Klargjør siden...
Sørnett

Gatekunsten flytter inn på UiA

Tellefsen ved siden av det ferdige veggmaleriet på biblioteket. Foto: Lilli Storrønningen.

Tellefsen ved siden av det ferdige veggmaleriet på biblioteket. Foto: Lilli Storrønningen.

Den anerkjente gatekunstneren, Arne Vilhelm Tellefsen fikk i sin ungdomstid anmerkning for å tegne på en pult. I dag holder han på med et stort kunstprosjekt på Universitetet i Agder, i oppdrag fra Statsbygg.

Publisert:

Kunstprosjektet på UiA er et stort veggmaleri plassert på den nye delen av biblioteket, i samarbeid med assistenten til Tellefsen, Jonas Numme, og kurator for prosjektet, Mette-Line Pedersen. Tellefsen forteller at kunstverket er et slags paradoks.- Det blir fortsatt bygd biblioteker fylt med masse bøker, men all informasjonen vi trenger ligger på internett. Tanken bak bildet er å få folk til å reflektere over forholdet sitt til bøker, uten å si at bøker er det viktigste, sier han.

Samarbeid med Kurator
Når det blir jobbet med et utsmykkingsprosjekt er det et samarbeid mellom kunstneren og kurator.
- Mette Line er mest opptatt av konteksten av hvor verket skal være, og jeg er mest opptatt av kunsten i seg selv, sier Tellefsen.
Det er i dialog med andre de beste løsningene kommer, mener kunstneren.
- Det er alltid fint å samarbeide med andre. Jeg leverer inn forskjellige forslag, og så diskuterer vi de og finner det som passer rommet best, forteller han.

[img228820_2RM]

En inspirasjon
Kunsthistorikeren og kurator på UiA, Mette-Line Pedersen, forteller at hun hjalp til med å forme ideen bak veggmaleriet.
-Det har jo vært et større fokus på bærekraft. Mye av interiøret er bærekraftig, og derfor tenkte jeg at det var viktig med naturelementer i maleriet. Jeg ønsket også at det skulle representere møtene mellom mennesker på bibliotek, og menneskelige relasjoner, sier hun. Pedersen forteller videre at det ikke bare skal være pynt, men også noe som skaperrefleksjon.
- Jeg synes det er viktig at det setter i gang tankevirksomhet, eller at det er en inspirasjon for de som ser det, forteller hun.

Statsbygg gjennomførte det praktiske
Prosjektleder for statsbygg, Silje Møller, har vært ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet.
- Det var UiA som initierte til kunstprosjektet, og så har statsbygg ansvar for den praktiske gjennomføringen. Min rolle i dette var å kontakte håndverkerne, sette opp tidsplan og fordele oppgaver, sier hun.
Universitetet fikk tildelt midler fra kunnskapsdepartementet til den nye delen av biblioteket som skulle bli bygd, og da begynte planleggingen av interiøret.
- Det var dører midt i rommet som vi så, og tenkte at vi kunne bruke det til en form for kunst der, sier Møller.

[img228820_3LM]

-Å finne en balanse mellom det inne og ute
Tellefsen mener at kunst er en viktig del av det å bli dannet som et menneske.
- Oppdragelsen og utdanningen er en viktig del av hvordan man blir dannet, men jeg tenker at man blir påvirket av det som skjer rundt seg, og da er kunst med på denne dannelsen, sier han.
Kunst innenfor alle former har blitt en viktig del av hverdagen til mange. De digitale verktøyene vi har i dag, har gjort det lett tilgjengelig.
Tellefsen forteller at dette er viktig.
- Jeg flytter kunst ut til der folk er, og jeg tror dette er noe folk blir mer påvirket av enn de tror. Jeg føler at jo mer folk ser på mobilen, desto mindre får de med seg av det som skjer rundt. Vi har jo algoritmer som blir tilpasset oss, men ute i verden er det ikke algoritmer. Det er dette jeg prøver å få fram med veggmaleriet her på UiA. Det å finne en balanse mellom det som er ute og inne, sier kunstneren.

[img228820_4LF]

Tellefsen har alltid vært kunstinteressert
Arbeidet til Tellefsen er å lage kunst både ute og inne, og å lage trykk som han selger på gallerier rundt i Norge. Kunst er noe Tellefsen alltid har vært interessert i.
- Jeg var heldig og hadde en mor som var fra Oslo. Da dro vi ofte på kulturarrangementer som ikke var i Kristiansand. Det var ikke før jeg så filmen «beat street» fra 1984, hvor jeg så at de malte ute og syntes det så spennende ut, at jeg ble interessert i gatekunstformatet, sier han.
Sammen med fem-seks andre stykker fant Tellefsen tomme fabrikklokaler og store flater de kunne male på.
- På den tiden var det ingen som brydde seg, så jeg holdt på med dette en stund før jeg plutselig fikk bot, for da var det blitt ulovlig. Første gangen jeg fikk betalt for å male var i 1985, hvor jeg malte en robot nede i byen, sier han.

[img228820_5RM]

En demokratisk kunstform
Stensilkunst er kunstformen Tellefsen har valgt å bruke til veggmaleriet. Kunstneren forteller at han mener at det er en demokratisk form for kunst.
- Jeg er veldig glad i stensilkunst fordi det ikke krever så mye forkunnskaper.
Videre forteller han at gatekunst er en fin måte å treffe et publikum på, sier han.
- Det er en tradisjon som har blitt brukt til å ta vare på ytringsfriheten, og det å ytre seg. Jeg synes det er mer ubyråkratisk å male på utsiden av institusjoner, forteller han.