Klargjør siden...
Sørnett

Ny måte for unge elever å lære om demokrati

Elevene Christer og Aamo er engasjerte med testingen av det nye spillet.
 Foto: Susanne Ekeland

Elevene Christer og Aamo er engasjerte med testingen av det nye spillet. Foto: Susanne Ekeland

Spillet "stemme" er et nytt læringsspill om lokaldemokrati som enda er under utvikling. Christer og Aamo er to av elevene som syns spillet kan være veldig lærerikt og gøy!

Publisert:

- Jeg syns dette spillet kan være veldig viktig for fremtidig stemming. Det var ganske gøy selv om det var litt frem og tilbake med det tekniske, forteller elev Christer Flaat.

Elev, Christer Flaat
 Foto: Susanne Ekeland

Elev, Christer Flaat Foto: Susanne Ekeland



Vil lære opp elevene

Kommunesektorens organisasjon Ung (KS) og Try er på plass på Fiskå Ungdomsskole for å teste dette for første gang i et klasserom.

- Vi ville gjøre mer enn bare «politiker for en dag» når det kommer til å lære elever om hvor viktig demokratiet er, forteller kunde ansvarlig og rådgiver, Knut Sverre og prosjektleder og teknisk, Eirik Eikås.

De forteller videre at de syns det er utrolig kult av KS Ung å gå for dette prosjektet og det er ekstra gøy når de ser engasjementet til elevene i klasserommet.
- Vi har brukt nesten to år på hele konseptet så det blir spennende når det kan bli tatt ordentlig i bruk mot skolestart til høsten, sier Knut Sverre og Eirik Eikås.

Kunde ansvarlig for spillet "stemme", Knut Sverre hjelper elevene med spillet.
 Foto: Susanne Ekeland

Kunde ansvarlig for spillet "stemme", Knut Sverre hjelper elevene med spillet. Foto: Susanne Ekeland

Hvorfor tror dere vi har kalt spillet for «Stemme», spør KS elevene om.
- Vi skal bruke vår stemme, svarer en av elevene.

Siri Hansen, fagleder for KS Ung.
 Foto: Susanne Ekeland

Siri Hansen, fagleder for KS Ung. Foto: Susanne Ekeland

Målgruppen er 10.klasse og videregående elever. De nærmer seg valgbar alder og det er viktig å lære de tidlig om viktigheten rundt det å bruke stemmen sin og det er faktisk andre måter å bruke stemmen sin på utenom valg, sier Siri Hansen, fagleder for KS Ung.

Spillet ga informasjon om partier, demonstrasjoner og fortalte om viktigheten rundt det å bruke stemmen sin. «Stemme» viser forskjellen mellom demokrati og diktatur og hva et diktatur medfører via. spillet.

Nå skal elevene danne deres eget parti og overbevise de andre om å stemme på dem.
Når KS Ung spurte elevene om de forstod hvorfor de gjorde det de gjorde så var de usikre, men syns det var gøy uansett!

Klasse 10c på Fiskå Ungdomsskole er fornøyde med å bruke telefon og spill til undervisning.
 Foto: Susanne Ekeland

Klasse 10c på Fiskå Ungdomsskole er fornøyde med å bruke telefon og spill til undervisning. Foto: Susanne Ekeland

Lærer, Erlend Thomassen
 Foto: Susanne Ekeland

Lærer, Erlend Thomassen Foto: Susanne Ekeland

Fornøyd lærer

Lærer ved Fiskå Ungdomsskole forteller at han syns dette er utrolig nyttig for elevene fordi de lærer om forskjellen fra et demokrati og diktatur og hvor viktig dette faktisk er.
- Det elevene gjør nå i spillet ved å lage sine egne parti er utrolig lærerikt.

Fortsatt under utvikling!
Ved skolestart i høst vil det åpnes for læringsspillet «Stemme».
- Dette er vår aller første test i et klasserom! Det skal bli mulig å bruke dette spillet i alle klasserom, men det kan også spilles på Oslo
Kunnskapssenter. Foreløpig er spillet under utvikling og i dag har vi kun testet deler av spillet, forteller Siri Hansen.

Elev Yones Bashiti fornøyd med testing av nytt spill!
 Foto: Susanne Ekeland

Elev Yones Bashiti fornøyd med testing av nytt spill! Foto: Susanne Ekeland