Klargjør siden...
Sørnett

- Kontinuerlig markedsføring er nødvendig

Avdelingsleder, Monica Brunner FOTO: Mari Sagedal

Avdelingsleder, Monica Brunner FOTO: Mari Sagedal

Siden starten i juni 2009 har Alarmtelefon i Kristiansand mottatt i underkant av ti tusen henvendelser. Med jevne mellomrom har de gått ut med informasjon for å gjøre tjenesten enda mer kjent, men medgir at dette har vært en større jobb enn hva de hadde trodd.

Publisert:

Innsatsen må opprettholdes slik at folk får kjennskap til nummeret på lik linje med andre nødnumre.

Over ett år etter oppstart er Brunner fullt klar over hva som kan forbedres for å gjøre Alarmtelefonens tilbud kjent. [sniplet faktaboks]

- Vi har ennå utfordringer knyttet til markedsføring og det har vært en større jobb enn det vi trodde innledningsvis, sier Brunner. Hun mener det er viktig at voksne informeres. På den måten kan de videreformidle informasjonen til barn og i tillegg selv ring om de mistenker at det er barn som ikke har det bra.

- Det er vesentlig at man får informert voksne mennesker som ser barn som lever med omsorgssvikt, slik at de kan kontakte 116 111, mener Brunner.

Alarmtelefonen har tidligere hatt kampanjer med reklame på TV samt å sendte ut brosjyrer til blant annet idrettslag, ungdomsklubber og skoler.

Hjelp fra skoler

Undervisningsdirektoratet skal jevnlig sende ut påminnelse på mail til landets skoler om Alarmtelefonen. Nestleder i skolesektoren i Kristiansand, Steinar Harbo, jobber kontinuerlig med å informere ledelsen ved barne- og ungdomsskolene i kommunen.

- Vi samler alle våre skoleledere, både rektorer og inspektører en gang i måneden. Her har vi hatt informasjon om tilbudet, sier Harbo. En slik informasjonsrunde er planlagt i nærmeste fremtid, noe Harbo mener er viktig å opprettholde slik at lærere er bevisste på å minne sine elever om tilbudet.

Lett å nå fram

En av de som arbeider med å svare på Alarmtelefonen er Sonja Askeland. Hun kan fortelle at over halvparten av henvendelsene gjelder barnevernsrelaterte problemer, som rus og vold i hjemmet.

Hun mener massiv markedsføring av 116111-nummeret er viktig.

- Det er lett å nå fram, du får tak i et menneske med en gang som du kan spørre om råd og komme med magefølelsen din til. Da kan vi komme med råd og veiledning ut i fra det de kommer med, sier Askeland.