Klargjør siden...
Sørnett

Ny Moomin Pop-Up butikk:

Nostalgi selger

Det er mye forskjellig å finne i den nye Moomin Pop-Up butikken.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Det er mye forskjellig å finne i den nye Moomin Pop-Up butikken. Foto: Marie Thue Humborstad

Folk fra Skandinavia har hatt et godt forhold til Tove Jansson sine karakterer siden de dukket opp i 1945. Flere har vokst opp med både bøker og tegneserier, men Mummi og vennene hans har nå vist seg sterk i et helt annet marked.

Publisert:

En av damene bak den nye Moomin butikken Julia Plaschke(f.v.) gleder seg over den nye butikken med butikkansatte Oline Buen.
 Foto: Marie Thue Humborstad

En av damene bak den nye Moomin butikken Julia Plaschke(f.v.) gleder seg over den nye butikken med butikkansatte Oline Buen. Foto: Marie Thue Humborstad


- Flere vokste opp med det, og mange føler nostalgi til karakterene, forteller Plaschke.

Julia Plaschke er en av de to damene bak den nye Pop-Up butikken. Hun selv liker Mummi, men innrømmer at hun ikke er en blodfan.

Det er blitt populært med blant annet klær, handlenett og kopper av karakterene, og dette vises da det har kommet en Moomin Pop-Up Shop&Cafe i Markens gate. I hyllene ser man karakterene fra Mumidalen på ulike produkter, og det går mye i pastellfarger og fleecesmateriale.

Det var mange hatter og capser med illustrasjoner av Mummi og vennene hans.
 Foto: Marie Thue Humorstad

Det var mange hatter og capser med illustrasjoner av Mummi og vennene hans. Foto: Marie Thue Humorstad

To Moomin butikker, men ulike produkter

Selv om det allerede er etablert en Moominbutikk på Sandenssenteret, så er det ulike leverandører bak butikkene. Det betyr at de har ulike produkter i hyllene. Nordicbuddies er bak Pop-Up butikken i Markens.

I motsetning til andre Pop-Up butikker, så skal Moomin Pop-Up butikken være åpen fra mai til september. Hvis butikken gjør det bra, så forteller Julia Plaschke at det kan bli en helårs butikk.

Ideen kom til når huseieren av bygget hadde et ledig lokale, og spurte om de to damene hadde en god ide til hva de burde brukes til. Nordicbuddies var veldig interessert i å få til et samarbeid. Forespørselen fra huseier fikk de i februar, og det har gått fort siden. Hun tok inspirasjon av Hard Rock-cafeen, som er kjent for å drive kafe og butikk for produktene sine i samme lokale.

Butikken ble satt opp på tre dager.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Butikken ble satt opp på tre dager. Foto: Marie Thue Humborstad

Barndomsminner og nostalgi

Selv sier Julia Plaschke at sokkene er hennes favoritt produkt. Rebekka Teigland er enig, men selv er hun glad i å samle kopper av Mummifamilien. Mamma Inger Teigland Narvesen har vært med på en liten runde i den nye butikken. De kjøpte blant annet en kopp og et handlenett.

- Jeg tror mange liker Moomin produkter fordi det vekker barndomsminner og gir en nostalgisk følelse, forteller Rebekka Teigland.

Mor Inger Teigland Narvesen (f.v.) og datter Rebekka Teigland liker Mummiuniverset godt.
 Foto: Marie Thue Humborstad

Mor Inger Teigland Narvesen (f.v.) og datter Rebekka Teigland liker Mummiuniverset godt. Foto: Marie Thue Humborstad

Hun tror ikke det er like vanlig å se på Mummidalen for barn i dag, og hun og Inger Teigland Narvesen er enige om at den gamle serien er den beste. De syntes det er gøy at klærene i Moomin butikkene er blitt mer "kule", og prøver å appellere til unge voksene.

- Budskapet og historien er like relevant nå som tidligere, avslutter Teigland-duoen.