Sørnett

Netthandler som aldri før

NETTHANDEL: Nordmenn handler mest klær og sko, medieprodukter og hjemmeelektronikk.  FOTO: Skjermdump

NETTHANDEL: Nordmenn handler mest klær og sko, medieprodukter og hjemmeelektronikk. FOTO: Skjermdump

Nordmenn netthandler nest mest i Norden, men bestiller mest fra utlandet. Nå blir det nye tollregler som påvirker både norske nettbutikker og forbruker. - Kjipt at det blir dyrere for oss som handler på nettet, sier Adrian Lian.

Publisert:

Nordmenn i alderen 16-79 år bruker mye tid på å klikke hjem nye klær og forbruksvarer. I følge Statistisk sentralbyrå (SSB), handlet 33 prosent av nordmenn klær og sportsartikler på nett i 2012. I slutten av 2018 er tallet på 45 prosent. Kjøp av musikk og film har økt fra 30 prosent til 41 prosent fra 2012 til første kvartal i år.

Netthandelsbutikkene i Norge solgte varer for 10,2 milliarder kroner i første halvdel av 2018. Dette er en økning på 5,6 prosent sammenlignet med året før. Likevel ser vi at nordmenn handler mest fra det store utland.

Kina er storeslem
I PostNords e-handelsrapport fra 2017, ser vi at nordmenn handler aller mest varer fra utlandet. Vi kjøper mye klær, sko, elektronikk, film og musikk. Av alle varer vi klikker hjem i posten, er det Kina som troner første plassen, med Storbritannia og USA hakk i hæl. Vi handlet 34 % av varene fra Kina, 27% fra Storbritannia og 23 % fra USA.

[img185458_2LM]

"Titte, så klikke"
Adrian Lian er ute med vennene sine for å kikke etter julegaver som kan klikkes hjem for en billig penge. Han synes det er utrolig kjipt at regjeringen nå har bestemt at 350-kronersgrensen skal fjernes.

- Det er jo veldig kjipt for oss. Det blir en del dyrere for oss å handle ting på nettet, særlig billige ting fra utlandet.

[img185458_3RM]

- Jeg har handlet litt datautstyr på Komplett. I tillegg har jeg kjøpt mye fra Kina på Wish og Ebay. Det er jo mye billigere, forklarer Adrian.

Jentene er enige. De tror mange handler på nett, fordi det passer ofte bedre, og er en enkel løsning.

- Det kan ofte være greit å se på ting i butikken først, og så kan man kjøpe på nett i ettertid, sier Kira. Det blir sikkert til at mange kikker etter julegaver i byen, og så kan man bestille det på nett når det passer, forklarer venninnene.

- Norske nettbutikker må følge med
Rikke Kyllenstjerna er netthandelsekspert i PostNord, og sier at norske nettbutikker møter mye konkurranse fra utlandet.

- Norske nettbutikker møter betydelig konkurranse fra utlandet, jeg tror merkevarelojalitet til mange norske merker er sterk og solid, men i framtiden må nok mange norske aktører være mer framoverlente for å beholde markedsandeler og kundene sine. Spesielt når leveringstider fra Sverige og Tyskland går ned må det skapes en unik kundeopplevelse som gjør at kundene forholder seg lojale til norske merker, forklarer Kyllenstjerna.

Norsk netthandel
Lene Johansen er markedsdirektør i Brandsdal Group, konsernet som blant annet drifter nettbutikkene Netthandelen og Blivakker. Hun tror det vil bli bedre vilkår for norske nettbutikker nå som 350-kronersgrensen vil fjernes og tre i kraft innen 1.januar 2020.

[img185458_4LM]

- Det vil gi oss muligheten til å konkurrere på likt grunnlag som de utenlandske nettbutikkene. I dag har vi en stor bakdel med at varer under 350 kroner ikke blir belastet med merverdiavgift for kjøp fra utlandet, men vi er pliktig til å kreve dette fra første krone, forklarer Johansen.

Merker dere konkurranse fra utenlandske aktører og nettbutikker?

- Vi har ikke sett noe nedgang som kan knyttes direkte til utenlandske nettbutikker, men dette blir nok tydeligere motsatt vei når 350-kronersgrensen blir fjernet. Grensen har jo alltid vært der så lenge Netthandelen.no har eksistert, men vi forventer en fin vekst når grensen fjernes, forteller Johansen.

Fallende omsetning for Netthandelen
I årsregnskapet for Netthandelen i 2017, ser vi en fallende omsetning siden 2013. Fra 2016 til 2017 falt omsetningen med 16 prosent. Johansen mener det ikke skyldes konkurranse fra utlandet, men mer om brukervennlighet.

- Vi har hatt en fallende omsetning i Netthandelen de siste årene. Dette skyldes nok at vi ikke har klart å gjøre denne butikken attraktiv etter at det ble mest vanlig å handle via mobil. Det er vanskelig å lage en god løsning når alt skal inn på en liten skjerm. Men vi håper at trenden snur, og at vi kan se oppgang igjen fra neste år, forklarer hun.

12 millioner pakker fra Kina
Jon Eckhoff, pressesjef i Posten Norge, forteller at de har forventing om å motta rundt 12 millioner småpakker fra Kina i løpet av dette året.

[img185458_5RM]

- Det er ventet rundt 12 millioner pakker i løpet av 2018. Halvparten av alle småpakkene vi leverer i postkassen er fra utlandet. Kina er desidert den største importøren til Norge med rundt 30 prosent av totalvolumet, forklarer Eckhoff.

Under hundrelappen
Rundt 96 til 98 prosent av pakker som er i omløp fra Kina har en oppgitt verdi under 100 kroner. - Innholdet i pakkene er i hovedsak husholdningsartikler, klær og elektronikk til under hundrelappen, forteller Eckhoff.