Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Elevene Christer og Aamo er engasjerte med testingen av det nye spillet. Foto: Susanne Ekeland
Spillet "stemme" er et nytt læringsspill om lokaldemokrati som enda er under utvikling. Christer og Aamo er to av elevene som syns spillet kan være veldig lærerikt og gøy!
Susanne Bjørnestøl Ekeland
Journalist
Publisert: 03.05.2024 kl 14:10
- Jeg syns dette spillet kan være veldig viktig for fremtidig stemming. Det var ganske gøy selv om det var litt frem og tilbake med det tekniske, forteller elev Christer Flaat.
Elev, Christer Flaat Foto: Susanne Ekeland
Kommunesektorens organisasjon Ung (KS) og Try er på plass på Fiskå Ungdomsskole for å teste dette for første gang i et klasserom.
- Vi ville gjøre mer enn bare «politiker for en dag» når det kommer til å lære elever om hvor viktig demokratiet er, forteller kunde ansvarlig og rådgiver, Knut Sverre og prosjektleder og teknisk, Eirik Eikås.
De forteller videre at de syns det er utrolig kult av KS Ung å gå for dette prosjektet og det er ekstra gøy når de ser engasjementet til elevene i klasserommet. - Vi har brukt nesten to år på hele konseptet så det blir spennende når det kan bli tatt ordentlig i bruk mot skolestart til høsten, sier Knut Sverre og Eirik Eikås.
Kunde ansvarlig for spillet "stemme", Knut Sverre hjelper elevene med spillet. Foto: Susanne Ekeland
Hvorfor tror dere vi har kalt spillet for «Stemme», spør KS elevene om. - Vi skal bruke vår stemme, svarer en av elevene.
Siri Hansen, fagleder for KS Ung. Foto: Susanne Ekeland
Målgruppen er 10.klasse og videregående elever. De nærmer seg valgbar alder og det er viktig å lære de tidlig om viktigheten rundt det å bruke stemmen sin og det er faktisk andre måter å bruke stemmen sin på utenom valg, sier Siri Hansen, fagleder for KS Ung.
Spillet ga informasjon om partier, demonstrasjoner og fortalte om viktigheten rundt det å bruke stemmen sin. «Stemme» viser forskjellen mellom demokrati og diktatur og hva et diktatur medfører via. spillet.
Nå skal elevene danne deres eget parti og overbevise de andre om å stemme på dem. Når KS Ung spurte elevene om de forstod hvorfor de gjorde det de gjorde så var de usikre, men syns det var gøy uansett!
Klasse 10c på Fiskå Ungdomsskole er fornøyde med å bruke telefon og spill til undervisning. Foto: Susanne Ekeland
Lærer, Erlend Thomassen Foto: Susanne Ekeland
Fornøyd lærer
Lærer ved Fiskå Ungdomsskole forteller at han syns dette er utrolig nyttig for elevene fordi de lærer om forskjellen fra et demokrati og diktatur og hvor viktig dette faktisk er. - Det elevene gjør nå i spillet ved å lage sine egne parti er utrolig lærerikt.
Fortsatt under utvikling! Ved skolestart i høst vil det åpnes for læringsspillet «Stemme». - Dette er vår aller første test i et klasserom! Det skal bli mulig å bruke dette spillet i alle klasserom, men det kan også spilles på Oslo Kunnskapssenter. Foreløpig er spillet under utvikling og i dag har vi kun testet deler av spillet, forteller Siri Hansen.
Elev Yones Bashiti fornøyd med testing av nytt spill! Foto: Susanne Ekeland
JEJUNE med rykende fersk debutskive: