Sørnett

Fryktet dårlige tider:

Økte salget med 11 prosent

Brygger Lars Ole Hogstad tømmer en tank for gjærrester.
 Foto: Oscar Fjeldbraaten

Brygger Lars Ole Hogstad tømmer en tank for gjærrester. Foto: Oscar Fjeldbraaten

Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Erlend Fuglum, bekymrer seg for norske småskalabryggerier. Dette stopper ikke Qvart ølkampani i å øke salgstallene.

Publisert:

– Tallene viser godt hvorfor vi er bekymret særlig for en del av de minste ølbryggeriene, forteller Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen til Ølportalen.

Strammere økonomi
Dette forteller han etter det at Stiftelsen Norsk Mat og Bryggeri- og drikkevareforeningen lanserte en ny analyse for å sjekke hvorvidt de norske småskalabryggeriene klarer seg på markedet. Der kom det fram at ølsalget deres har hatt en total volumnedgang på 10,3 prosent, hvilket er det laveste det har vært på 5 år.

Fuglum forklarer at han har sett tydelige tegn på at folk må stramme inn og velge billigere ølvarianter på grunn av dårligere økonomi. Den dårligere økonomien rammer også en del småskalabryggerier ettersom produktene de bruker også stiger i pris.

Men dette knebler ikke alle.

Jobber nært med restauranter
- Vi har hatt en salgsvekst på 11 prosent fra i fjor, forteller daglig leder av Qvart, Alf Olav Øye.

Qvart ølkompani er faktisk Kristiansands eneste bryggeri i drift, til tross for å være et mikrobryggeri. Alf Olav forklarer at de samarbeider masse med restauranter både i Oslo og Kristiansand, og mener det er viktig å være aktive for å selge inn eget øl.

- Jeg har ikke peiling på nøyaktig hvor mange restauranter vi jobber med, men et par tre hundre, anslår den daglige lederen.

Han erfarer at flere og flere folk er blitt opptatt av å pare god og ulik øl med ulik mat for å få til en god smakskombinasjon, slik det har vært med vinkulturen lenge. Derfor tar restauranter inn forskjellige øltyper, for å vekke interessen hos folk og få til gode og nye smaksopplevelser.

Alf Olav mener nøkkelen til å gjøre det bra i ølbransjen er å jobbe hardt og komme seg ut i markedet for å selge seg godt inn. Derfor drar de rundt til flere restauranter rundt om i Kristiansand i Oslo for å nå ut bredt, samt at de har et eget ølutsalg hver fredag i eget lokale på Lund. Noen ganger lager de også "small batches" og sender rundt til restauranter og puber for å sjekke tempen på eventuelle nyskapende ølideer.

Spår en lys Cider-fremtid
Både Alf Olav og Lars ser lyst på fremtiden, og spår særlig en ting han tror kommer til å vokse i fremtiden.

Selv har de begynt å lage egne cidere, men de begge tror interessen for tørrere cidere som er gjæret kommer til å blomstre i fremtiden. Kulturen for dette er allerede stor på vestlandet, men kan ekspandere i fremtiden.

På bordet inne på bryggeriet står det en samling gjennomsiktige 0,7-liters flasker uten foreløpig etikett, og dette er cider produsert med epler fra Hesnes i Grimstad.

- Eplene vokser på trær i Hesnes, som ikke er så langt fra sjøen, og du merker at det gir et slags hint av salt, legger brygger Lars til.

Han mener at hemmeligheten bak en god cider er å ta spesifikt utgangspunkt i en frukt og art, og gjøre mest mulig at av produktet. Altså i motsetning til de søte og kunstige variantene det går mye av i butikkene.

Dermed blir det spennende å følge med på utvikling av markedet, men også utviklingen av Qvart og hva deres fremtid bringer.