Sørnett

Rive-Rolf krasjer internett - Filmanmeldelse

Vanilje og Rive-Rolf. Foto: Filmweb.

Vanilje og Rive-Rolf. Foto: Filmweb.

Rive-Rolf river seg ut av sitt vante univers i et forsøk på å redde dagen.

Publisert:

Rive-Rolf krasjer internett er oppfølgeren til den snart seks år gamle filmen Rive-Rolf og er den nyeste filmen til Walt Disney Animation Studios, som står bak moderne animasjons-klassikere som Zootropolis, Frost og To på rømmen. Filmen tar for seg Rive-Rolf og Vanilje von Sukkertopp som reiser ut fra sitt eget univers, spillhallen, til det store vide internett på desperat jakt etter en ny del til Vanilje sitt spill Sugar Rush før arkademaskinen hennes blir vraket.

I en reise gjennom internett, i all sin galskap, pløyer Walt Disney Animation Studios seerne gjennom alt mulig rart internett har å by på. Filmen er proppfull av referanser til ulike nettjenester og sosiale medier som: Ebay, Amazon, Facebook, Twitter, Instagram og listen kunne bare fortsatt og fortsatt. Rive-Rolf filmene sin sjarm bygger på nettopp dette med referanser; denne a-ha følelsen når man ser noe man har sett før.

Selv om det kan være gøy med gjenkjennelsesfaktoren kan det hele også bli litt i overkant. Noen ganger kan filmen føles som en stor reklamefilm stappet med produktplasseringer rundt hvert hjørne.

Heldigvis bruker ikke bare filmen de ulike selskapene for gjenkjennelsesfaktoren, men noen av selskapene er integrert på en sømløs måte som bygger opp under filmens handling på en troverdig måte.

Tar ett oppgjør med kommentarfelt-kulturen.

Rive-Rolf er ikke bare en film som strømmer deg gjennom internett sine mange finurligheter. Filmen gir også et klart budskap i tråd med Nettvettreglene; vis respekt til hverandre på nettet. I en av filmens scener blir Rive-Rolf møtt med en vegg av ufine kommentarer. Filmen takler dette vanskelige temaet på en overraskende ryddig og enkel måte som kan være med å gi en trygghet til alle foreldrene når deres egne barn en dag skal ut å prøve internett for første gang.

[img188189_2LM]

Sjarmerende karakterer og humor for alle aldre.

Rive-Rolf byr på humoristiske karakterer basert på internett sitt design. I filmen finner vi karakterer som den geniale søkemotoren Vetmer, den trendbevisste sosiale medier algoritmen Yes, den småstusslige reklame-selgeren Spamly, den kule racerbilføreren Shank og det slemme dataviruset Arthur. Alle karakterene i filmen er fargerike og har personligheter som "matcher" de programkodene de personifiserer. Jeg tok meg selv i å trekke på smilebåndene flere ganger der jeg satt i kinosalen. Humoren er hurtig, full av referanser og sjarmerende uhøytidelig. Dette er en humor som kan nytes av folk i alle aldre.

Logges inn i et fargerikt univers

[img188189_3LM]

Filmen er i klassisk moderne animasjonsstil rask i svingene og det går ikke lang tid mellom hver handlingssekvens. Seerne blir dermed "pålogget" gjennom hele filmen og det høye tempo gjør at man konstant holder interessen oppe. Til tross for det høye tempoet klarer filmene også å levere noen minneverdige sentimentale øyeblikk før klimakset i filmen inntreffer for fult. Filmen sin historie kan noen ganger oppleves som noe tynn. Det skal sier at det er ikke spesielt lett å lage en film som ønsker å ta for seg hele internett uten at det blir litt mye referanser og litt lite dybde.

Rive-Rolf krasjer internett er morsom, nydelig animert, har et fantastisk lydspor og minneverdige karakterer. Filmen tar for seg flere vanskelige temaer, men er ikke akkurat den dypeste filmen du finner der ute – og det er helt greit. Tar man filmen for det den er; en barnefilm med et fargerikt univers proppfull av humor og popkulturelle referanser, så kommer du til å kose deg gjennom den nesten to timer lange filmen.

Rive-Rolf krasjer internett har norgespremiere 1. februar.