Sørnett

Kristiansands VM-skjebne avgjøres

Dag Otto Lauritzen står i bresjen for sykkel-VM til Kristiansand. (Foto: dagotto.no)

Dag Otto Lauritzen står i bresjen for sykkel-VM til Kristiansand. (Foto: dagotto.no)

I kveld blir det klart hvem som er med videre i kampen om å få sykkel-VM i 2016. Syv byer skal bli til tre.

Publisert:

Andre byer som har meldt sin interesse for å være vertskapsbyer for sykkel-VM er Trondheim, Stavanger, Bergen, Sandefjord, Lillestrøm/Skedsmo og Drammen.

I en hilsen i søknaden til Kristiansand skriver Dag-Otto Lauritzen og Thor Hushovd, at et sykkel-VM til Kristiansand vil være en eventyrlig sykkel- og folkefest. Det vil bli det største sportslige arrangementet landsdelen har fått arrangere og oppleve gjennom alle tider. Sykkelprofilene stiller seg i bresjen for å få arrangementet til byen.

Primusmotor

Svein Bergheim er primusmotor for søknaden til Kristiansand. Bergheim etablerte Kristiansand Sykkelsenter i 1990. Han har bred erfaring fra landevei og terrengsykling og var med på å etablerte terreng syklingen på slutten av 80-tallet.

Bergheim har troen på søknaden han har vært med på.

- Vi har levert en sterk søknad. Vi føler vi har en av de bedre søknadene av de som vi har sett.

Enormt stort

[img48882_2RS]

Kulturdirektør i kommunen Stein Tore Sorthe er førnøyd med entuisasmen til Bergheim. Han tror et sykkel-VM til byen vil bety veldig mye.

- Det vil bety enormt mye. Det er vanskelig å forestille seg hvor stort det kan bli, forteller en ivrig Sorthe.

Drammen og Stavanger

Det er to byer Bergheim ser på som sterkere konkurrenter enn de andre.

- Stavanger og Drammen er gode kandidater. Drammen fordi de har en nærhet til Oslo og Stavanger med mye rittarrangement. De har mye sykkelfolk i kulissene og levert en god søknad.

God løype

Rundløypen som er skissert i søknaden er 15 km lang og skal sykles 17 eller 18 ganger. Det er ca 200 høydemeter per runde. Rytterne skal passere blant annet UiA, Gimlekollen, Kongsgårdbukta, Lund og Gamle Kristiansand stadion. Målgangen vil trolig plassert nedover Bjørndalssletta. Arrangøren har også en alternativ målgang.

Bergheim er fornøyd med løypa som er presentert i søknaden.

[img48882_3RM]

-  Vi har en løype som inviterer til fest. Den innbyr til veldig mye. Og den har også de kvalitetene som skal til for å kåre en verdig vinner. Du har alt fra det tekniske, til det flate, til bakker og fart.

Etter Thor Hushovd gikk over mål som verdensmester i 2010 begynte ballen å rulle.

-  Da begynte vi å filme og lagde en strategi på hvordan kan vi klare å påvirke kommunen til å være med som en av kandidatene til å søke om VM.

Lagd for Thor

Bergheim avslører at de har lagde løypa for Thor.

- Vi hadde Thor i tankene når vi lagde løypa. Vi tror Thor vil sykle til 2016 hvis vi får VM til Norge.

- Det som skiller vår løype fra de andre er intimiteten. Jeg tror løypa vår er mer kompakt, den innbyr til flere fasiliteter, vi kjører igjennom boligområder som ligger tett opp til løypa. Vi har åpne arealer, som inviterer til bobiler og overnattingsmuligheter til å kle løypa i norske farger.

Bergheim er veldig nervøs for avgjørelsen som offentligjøres klokken 18.

Nervøs

- Forferdelig nervøs, det er som å gå opp til eksamen dette her, og jeg har trodd og har ment at vi bør være en av tre kandidater. Noe annet mener jeg er en skuffelse. Men uansett er det bra at Norge får en verdig kandidat.

21. november vil Norges Cykleforbund utpeke byen de mener skal stå som vertskap for VM. I februar vil forbundstinget ta den endelige avgjørelsen om Norge skal søke om Sykkel-VM.