Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Frode Høyland synes kollektivtilbudet i Kristiansand er godt tilrettelagt. Foto: Caroline Ørvik
Med 4,7 millioner fra staten skal kollektivtransporten i Vest-Agder tilrettelegges for Frode Høyland og andre med nedsatt funksjonsevne.
Caroline Ørvik
Publisert: 07.02.2012 kl 15:22
Høyland har en klar tanke om hva de ekstra midlene bør brukes på, og hva kommunen bør fokusere på.
- Det som er viktig er å bruke midlene kommunen nå er tildelt, og å jobbe videre med å få metrolinjene helt på plass. Det mangler tilrettelegging på noen holdeplasser på Søm, og noen på Tinnheia. Det er viktig å få de tilrettelagt som de andre, slik at de blir tilgjengelige for alle, konstaterer han.
Universell utforming
Frode Høyland er leder av rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Kristiansand. Han forteller at rådet, fylkeskommunen og Kristiansand kommune har jobbet sammen for å få til tilretteleggingen av kollektivtilbudet i Kristiansand.
- Det har vært mest fokus på metrolinjene, og at holdeplassene skal være tilpasset på en god måte. Det skal være lett å komme seg på bussen med rullestol, og samtidig har vi jobbet med å få til taktilmerking for å tilrettelegge for de som er synshemmet, sier han.
Høyland er godt fornøyd med at kravet om universell utforming var med i den nye konsesjonen for bussrutene her i Kristiansand.
- Nå har bussene som er i byen fått en lem slik at det er relativt enkelt å kjøre om bord. Forstadsbussene til for eksempel Søgne har fått heis, så det skal være mulig å komme seg på der også, sier han.
Fortsatt enkelte mangler
Høyland er stort sett fornøyd med hvordan kollektivtransporten er lagt opp for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Vest-Agder.
- Her i Kristiansand er det ganske bra. De har fått tilrettelagt ganske mye, sier han.
Selv om det nå er gjort tilretteleggingsarbeid på de fleste områder, er det fortsatt noe som mangler.
- Det er ønskelig å få syntetisk tale i bussen, slik at de som er synshemmede eller har en annen orienteringshemming vet når de skal gå av bussen. Det er veldig viktig, understreker Høyland.
[img56383_2RM]
Tilgjengelig for alle
Vidar Ose er samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune og forteller at tilretteleggingen i mange år har vært et satsingsområde.
- Vi har tilrettelagt busstopp, busser og drosjer slik at de er tilgjengelige for alle uansett funksjonshemming, forteller Ose.
Ose er klar på hva de 4,7 millionene fylkeskommunen og kommunen nå er tildelt.
- Vi skal sluttføre prosjektet på Sømsveien, og Kristiansand kommune skal tilrettelegge på Tinnheia, sier han.
Best i landet?
Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune søkte til sammen om 7,5 millioner, men fikk 4,7 samlet sett.
- Jeg tror at med dette tilskuddet klarer vi å bygge ut det vi har satt oss som mål i 2012, sier Ose.
Samferdselssjefen mener at samarbeidet med Kristiansand kommune og Statens vegvesen har fungert veldig bra, og at Kristiansand er et av de fremste stedene i Norge når det kommer til tilrettelegging.
- Med samarbeidet vi har hatt med kommunen og statens vegvesen har vi fått til veldig mye i Kristiansandsregionen. Kristiansand er vel et av de fremste stedene i Norge som har et tilrettelagt tilbud når det gjelder busstopp, busser og maxitaxier, sier Ose.
Arbeidet starter i vår
Johan Mjaaland er avdelingsdirektør for vegavdeling Vest-Agder. Han forteller at arbeidet skal starte så fort som mulig.
- Arbeidet som skal gjøres med de pengene som er bevilget nå for 2012 blir starta opp til våren, så fort snøen forsvinner. Dette er arbeid som trenger fint vær, og ikke kulde, sier han.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: