Sørnett

Praktisk hovedprosjekt: På 11 år har tilskuersnittet Eliteserien halvert seg- dette er grunnen

TIDLIG: Før Starts første seriekamp denne sesongen. Start vant 4-1 over Tromsø foran 3068 tilskuere på Sparebanken Sør Arena 11. mars. Foto: Tor Erik Schrøder

TIDLIG: Før Starts første seriekamp denne sesongen. Start vant 4-1 over Tromsø foran 3068 tilskuere på Sparebanken Sør Arena 11. mars. Foto: Tor Erik Schrøder

I år har Eliteserien nesten mistet 1000 tilskuere fra i fjor. Denne negative trenden har pågått helt siden 2007.

Publisert:

I 2007 hadde Eliteserien i fotball (den gangen Tippeligaen) et gjennomsnittlig tilskuertall på 10.521 pr. kamp. Aldri før har gjennomsnittet per Eliteseriekamp vært så høyt. Det har det heller aldri vært siden. For helt siden “toppåret” i 2007 har tilskuersnittet i Norges beste fotballserie hatt en tydelig negativ trend. Fasiten anno 2018 er et tilskuersnitt som nærmest har halvert seg på 11 år.

Men hvorfor har vi fått denne negative trenden? Flere aktuelle kilder mener tøffere konkurranse fra media, et svakere fotballprodukt og et dårligere fotballandslag er blant årsakene til dette. Selv om det er forskjellige meninger om temaet, er de aller fleste enige om at det ligger et stort forbedringspotensial til grunne, når det kommer til å skape et arrangement rundt eliteseriekamper, for å tiltrekke flere tilskuere på kamp.

Mistet nesten 1000 tilskuere i år

Den langvarige, negative trenden har tatt et ytterligere steg i feil retning i Eliteserien 2018. For etter 12 spilte runder er det foreløpige tilskuersnittet på 5857, kontra 6698 i fjor. Dermed har Eliteserien mistet 841 tilskuere i snitt, bare i år.

- Det er en nedgang på 13 prosent. Jeg ser tre hovedgrunner til at det har blitt slik, sier administrerende direktør i Eliteserien, Leif Øverland, og utdyper:

- 1. Den kalde vinteren, der vi var veldig uheldige med været, 2. OL i Pyeongchang. Vår mediepartner (Eurosport) hadde rettighetene til OL, noe som gjorde at de hadde alle deres journalister nede i Sør-Korea. OL sluttet kun to uker før vår seriestart, noe som gjorde at vi fikk liten publisitet og markedsføring, 3. Viking og Aalesund rykket ned, som begge er sterke publikumslag.

Den første faktoren Øverland nevner ble mye omtalt i media i mars og april. Den tidlige sesongstarten (10. mars), kombinert med det uheldige, kalde været, gjorde at flere kamper de første serierundene ble utsatt. Blant dem var serieåpningen mellom Ranheim og Brann. Tilskuersnittet etter den første runden var kun på 4505, noe som er en nedgang på 35 prosent fra serieåpningen i 2017 (1. april).

- Det er bra at folk setter fokus på dette, det verste hadde jo vært om ingen brydde seg om produktet vårt. Vi har startet sesongen like tidlig før som det vi gjorde i år. Og da har vi hatt gode tall. Jeg mener vi var svært uheldige med været, sier Øverland.

- Ødeleggende for norsk fotball

Før sesongen stilte Lillestrøm seg bak forslaget til Norsk Toppfotball om å starte sesongen 10. mars. Framover ønsker de å starte sesongen senere.

[img180046_2RM]

- Vi er medlem av NTF, og stilte oss derfor bak det som ble besluttet. Men seriestarten var altfor tidlig i år, folk vil ikke dra ut på stadion i det vinterværet. Vi ønsker at serien skal starte første helgen i april framover, sier daglig leder i klubben, Robert Lauritsen.

Det forslaget er arrangementssjef i LSK, Truls Olsen, helt enig i.

- Det er ødeleggende for norsk fotball at man starter serien så tidlig. Folk er ikke klare for Eliteserien i det kalde været. Bare se på tallene vi hadde fra vår første hjemmekamp mot Sarpsborg, sier Olsen, og henviser til da Lillestrøm spilte 2-2 hjemme mot Sarpsborg 17. februar, foran kun 3842 tilskuere på Åråsen. Det var en nedgang på 1850 fra forrige sesongs publikumsnitt.

- Eliteserien blir utkonkurrert

Men årets fallende tilskuertrend er ingenting nytt, ser man på utviklingen siden 2007. På de siste 11 årene har det gjennomsnittlige tilskuertallet i Eliteserien som tidligere nevnt blitt nærmest halvert.

Tom Dahl Frøshaug, tidligere kommentator for Dagsavisen (Arbeiderbladet), har fulgt norsk fotball i over 40 år. Han mener det er flere grunner til at Eliteserien har mistet halvparten av tilskuerne siden 2007.

- For det første har dagens media mye å si. Hvis man vil kan man se fotball 24 timer i døgnet i disse dager. Før måtte du som oftest ut på stadion for å se laget sitt, men i dag er alt tilgjengelig, både norsk og utenlandsk fotball. Det at du kan følge laget ditt fra sofaen hver helg er bra for bekvemmeligheten, men tar knekken på klubbene som vil tiltrekke seg supportere på stadion. Og når engelsk, spansk og tysk fotball er like tilgjengelig som Eliteserien, blir den norske serien lett utkonkurrert. For det andre har produktet norsk fotball blitt dårligere. På midten av 2000-tallet hadde vi et norsk landslag med flust av internasjonale profiler, som kjempet om å delta i mesterskap. Nå har vi aldri vært dårligere på FIFA-rankingen. Vi var også mer konkurransedyktige i klubbfotballen, da Rosenborg jevnlig var med i Champions League. Og til slutt så skal jo Eliteserien konkurrere med folks fritid. Jeg mener man aldri har hatt så mange muligheter på fritiden som vi har nå, det er så mange aktiviteter å velge mellom. Klubbene i Eliteserien konkurrerer med folks fritid, og den er dyrebar. Så når kvaliteten på produktet har falt, velger folk å gjøre andre ting, mener Frøshaug.

Tror du interessen for norsk fotball har falt?

- Ja, det tror jeg. Eliteserien har blitt et springbrett for talentfulle spillere. Med en gang en profil har en eller to gode sesonger, blir de solgt videre. Dermed får ikke folk nok profiler å forholde seg til, og lokalpatriotismen svekkes. Da jeg dro på kamp i Eliteserien for “1000 år siden” var det akkurat det samme som skjedde, man har ikke klart å fornye seg. Når selve fotballproduktet har blitt dårligere så må man skape interesse på andre måter og lage et bra arrangement i tillegg til 2 x 45 minutter. Før kom folk av seg selv, men nå må klubbene rekruttere dem til stadion. Der ligger det et enormt forbedringspotensial, svarer Føshaug.

- Europa ler av oss

Så er spørsmålet hva man kan forbedre, og hvilke tiltak man kan gjøre. Det jobber naturligvis sjefen for Eliteserien, Leif Øverland med.

- Det at landslaget er dårligere og lite klubber som hevder seg i Europa skaper lite engasjement. Men så er det andre ting vi kan gjøre for forbedre situasjonen. Etter en undersøkelse vi gjorde tidligere fant vi ut at folk synes det var for dyrt å gå på kamp. Derfor lagde vi et tiltak og jobbet med familierabatter. Nå får vi gode tilbakemeldinger på dette, forteller Øverland, som har vært administrerende direktør for Eliteserien siden 2013.

[img180046_3LF]

60-åringen sier at det spesielt er en målgruppe klubbene sliter med å tiltrekke seg på stadion. Det er ungdommen mellom 16-25 år.

- Snittalderen på tilskuere og seere har økt i takt med årene. For å tiltrekke oss barn og unge har vi opprettet Fanzone, der de kan leke utenfor stadion før kamp. Også har vi opprettet Eliteserien Fantasy, som gjør det mer spennende å følge den norske serien for ungdommen spesielt, forklarer han.

Selv om tilskuertallene har vært mye kritisert i media denne sesongen, deler ikke de andre nasjonene disse meningene, skal vi tro Øverland.

- Jeg er med i ligaforeningen i Europa, og de bare ler av oss. De mener at “galskapen” vi hadde på midten av 2000-tallet kom til å gi seg til slutt, at vi nå er nede på naturlige tall. Det er bare Skottland som slår oss i Europa, når det kommer til gjennomsnittlig tilskuere per kamp i prosent av innbyggertall. Men vi ønsker jo selvfølgelig å komme tilbake til gamle høyder, sier han.

Stjeler media tilskuerne?

Det er UMC (Ullevaal Media Center) som produserer Eliteserien for Discovery. Administrerende direktør Jan Erik Aalbu mener ikke at interessen for norsk fotball er lavere nå, enn i 2007.

- Nei, det tror jeg ikke. Det er bare å se på seertallene. Da Rosenborg gjestet Brann på Lerkendal denne runden, var det 310.000 som så på. Det er rekord siden Discovery tok over før 2017-sesongen, sier Aalbu.

Kampen ble sendt på TV Norge, som er en åpen kanal. Det er flere åpne kanaler nå enn da TV 2 hadde rettighetene til serien.

[img180046_4RS]

Tror du at media stjeler tilskuere fra stadioner?

- Det kan hende. Det er jo deilig å se kamp hjemme i stua, istedenfor å bruke 4-5 timer av dagen til å reise på stadion, hvis været ikke er topp.

- Men det å være på stadion er en helt annen opplevelse. Og klubbene kan gjøre mer for å tiltrekke seg folk på kamp. Det er viktig å skape en sterk relasjon til sitt lokale sted, besøke unge på skoler og sykehus, og skape et samarbeid med de lokale klubbene i nærområdet. Det er Rosenborg veldig gode på, og er også noe Vålerenga har hatt større fokus på igjen, etter at tilskuertallene begynte å dale, sier Aalbu, som har en to-års periode bak seg som sportsdirektør i Oslo-klubben.

Det store unntaket

Årets gjennomsnittlige tilskuertall i Eliteserien er det verste siden 2001. Men midt oppe i denne negative historien er det et ganske klart unntak, nemlig Rosenborg. Trondheimsklubben hadde i 2014 et publikumssnitt på 13.922. I dag har klubben et snitt på 18.014. Talsmann for supporterklubben Kjernen, Espen Viken, er klar i sin sak på hvorfor RBK fikk en økning på 29 prosent på bare fire år.

- Vi fikk inn Kåre Ingebrigtsen som ny trener. Før det hadde vi surret i noen år, og vant serien så sent som tilbake i 2010. Når Kåre kom inn begynte vi å spille “Rosenborg-fotball” igjen. Vi fikk en framoverlent og klar spillestil. Det hadde vi ikke hatt siden Nils Arne Eggen ga seg, forklarer Viken.

[img180046_5LF]

Han mener det er den sportslige suksessen som veier størst, med tanke på Rosenborgs enestående tilskuertall.

- Rosenborg er jo det laget med størst suksess i hjemlig serie, og har også en tradisjon for å gjøre det bra i Europa. Vi har vunnet serien de siste tre årene, og senest forrige sesong slo vi lag som Ajax og sikret en plass i Europa League. Det å ha sportslig suksess over tid, mener jeg er nøkkelen til å skape så stor interesse. Så handler det også om å være en folkelig klubb, det er kjempeviktig. Rosenborg er veldig flinke til å besøke unge skoler, sykehus og klubber i det lokale miljøet. Det er med å skape en sterk tilhørighet til klubben, mener Viken, og legger til:

- Det å ha så mye fokus på å lage et stort arrangement av en RBK-kamp er vi i Kjernen imot, man drar på fotballkamp for å støtte laget sitt i 2 x 45 minutter.

- Kulturforskjell

Rosenborg har omtrent dobbel så mange tilskuere i snitt som nummer to og tre på listen, nemlig Brann (9753) og Vålerenga (9360). UiA-student og Rosenborg-supporter Kari Nordmann er enig med Viken om at det er den sportslige suksessen over tid som har vært viktigst.

- Det beskriver jo bare hvordan det er i Rosenborg, den sportslige suksessen skaper stor interesse. Det er ikke bare folk fra Trondheim som går på kamp, folk kommer fra hele Trøndelag, sier hun.

Nordmann er fra Trondheim, men bor nå i Kristiansand pga. studier. Hun ser stor forskjell på interessen for Rosenborg i Trøndelag, sammenlignet med Start på Sørlandet som har et tilskuersnitt på 4218 denne sesongen.

- Det er litt kulturforskjell. I Trondheim er man stolte av å dra på Lerkendal, men her har folk mer andre interesser. Start har jo også lagt bak seg noen dårlige år med flere nedrykk, det kan ha mye og si. Trøndelag er jo også en større region enn Sørlandet, men jeg synes likevel det er synd at forskjellen i interessen er så stor som den er, forteller hun.

[faktaboks]