Sørnett

"Hovedprosjekt": - Vi begynner å likne et mediebyrå

Social Media Editor i Sony, Thorstein Ensrud. Foto: Amanuel Tesfaghabr

Social Media Editor i Sony, Thorstein Ensrud. Foto: Amanuel Tesfaghabr

Hvordan ting konsumeres endres med tiden, og det samme gjelder for musikk. At visuelt innhold er noe som blir satt mye mer pris på i dag hersker det liten tvil om.

Publisert:

 

[img179680_2RM]

- Visuelt innhold er avgjørende i dag. Før hadde vi den mer tradisjonelle og mystiske artisten, med et albumslipp og masse promotering i forkant og i etterkant av slippet. Dette blir da etterfulgt av en stille periode med arbeid mot et nytt slipp. En slik modell fungerer ikke like godt i dag, mener Rashidi.

Viktig å følge utviklingen

Mano Rashidi (40) er Country Manager for United Screens, som er et multi-plattform nettverk med fokus på online-video. Blant annet har dem artister som Alan Walker og kollektivet NORA Collective i stallen. Rashidi mener at det er viktig for store plateselskap som Sony Music, Warner Music og Universal Music å finne måter for å tilfredsstille hvordan vi lyttere konsumerer musikken, dersom de skal holde seg relevante og attraktive.

- YouTube er verdens største strømmingstjeneste for musikk. 87% hører på musikk de allerede kjenner til, så hva er da bedre enn å presentere dem visuelt innhold og da se på verdien av å levere noe ytterligere. Jeg tror bare det handler om at plateselskapene må finne sin måte å støtte det på, forteller Rashidi til Sørnett.

- Mer og mer et mediebyrå

Social Media Editor i Sony Music Norway, Thorstein Hagen Ensrud (27), forteller om en utvikling de opplever som en konsekvens av tendensene.

- Vi blir gradvis mer og mer et mediebyrå. Bare det siste året har mengden videoer og annet visuelt innhold vi produserer økt betraktelig. Nå har vi to som jobber med video, to som jobber med sosiale medier, og to som jobber med grafisk design. Dette brukes både i markedsføring, som innhold i våre egne kanaler, eller som innhold i artistenes egne kanaler. Våre filmfolk er mye utenfor kontoret for å filme artister backstage, i studio, eller annet interessant vi holder på med. Vi ser ikke annet enn at denne trenden kommer til å fortsette.

- Et mer fragmentert marked

Ensrud mener at et slikt arbeid kan være for omfattende for artister å jobbe med selv.

- Det er jo en evig debatt. Markedet har blitt mye mer fragmentert over årene, spesielt med inntoget av sosiale medier. Markedsføring og promotering av musikk blir derfor en stadig mer omfattende oppgave som krever en viss ekspertise, og en del ressurser, på mange områder. Den helhetlige pakken er viktig. En bør ha god kunnskap om målgrupper, gjennomgående interessant og relevant innhold i kanaler for artistens målgruppe - ikke nødvendigvis bare YouTube - og en må være flink til å henge med i utviklingen. Da er det viktig med et godt apparat rundt seg, forteller Ensrud til Sørnett.

Les også om: - Må by mye mer på seg selv

[img179680_3LM]

Kreative kollektiver vokser frem

Marion Fransrud (23), som jobber i kulissene med å starte opp et kollektiv med kunstnere av ulike slag, føler at et godt kollektiv kan gjøre mye av jobben for å mette lytternes behov.

-  Det å kunne tilby mye mer av visuelt innhold er utrolig viktig. I Citrus - kollektivet - som fortsatt er i konstruksjon, er tanken å kunne tilby hele pakker. For en artist vil vi blant annet kunne tilby PR, grafiske designere, film og foto. Når det gjelder markedsføring og hvordan ting har utviklet seg, kan vi tilby veldig mye i likhet med de store plateselskapene, sier Fransrud til Sørnett.

Å kunne gjøre jobben med et kreativt kollektiv rundt seg er en oppfatning Rashidi også sitter med.

- Hvis du sier nei til et stort plateselskap skal du være veldig kritisk og du skal stille noen krav. Det betyr ikke at det er feil å være signert hos et større plateselskap, på ingen måte, men en artist skal gjerne lure på hva et plateselskap kan gjøre for en selv nå, som artisten ikke kan gjøre med et godt team rundt seg, sier Rashidi.