Klargjør siden...
Sørnett

Stinn brakke på Kilden teater med «Barn ingen adgang»

Foto: Silje Alden

Foto: Silje Alden

Hva foregår på skolen etter at elevene har gått hjem for dagen? På Kilden teater var det duket for forestilling med vitenskapelige eksperimenter fra «sprøe» naturfagslærere som har sine egne motiv når skoledagen er over.

Publisert:

Forestillingen er basert på den velkjente NRK-Super serien «Barn ingen adgang» som gikk gjennom to sesonger i 2013 og 2014. Samme år vant den barnevennlige og eksperimentelle serien gullruten. Med lyskasterne vendt mot Håvard Paulsen (40), Per Kristian Grytdal (45) og Selda Ekiz (35) resulterte det i et spennende og underholdende show for både barn og voksne.

Sammenlagt gjennom to omganger strømmet det hele 1912 sørlendinger inn dørene på teateret lørdagsformiddag for å bli fascinert gjennom de vitenskapelige eksperimentene. Det er et tilfredsstillende oppmøte for underholderne.

- Det er helt vilt, sier naturfagslærerne som er forbauset over oppmøte.

Grytdal syntes det er utrolig at det er så mange som kommer for å se på en forestilling de leker og har det gøy sammen, han legger vekt på at det er tydelig at Kilden gjør det riktig ved å ha lav billettpris og ting for barn.

- Ja, det er alfa og omega, barneforestillingen burde ikke være så dyre, sier Ekiz.

Oda Maline Brevik Herstad (9) Henrik Brevik Herstad (11) har sett mye på tv-programmet deres og ser veldig fram til forestillingen.

[img204003_2LF]

- Jeg ser fram til smellene, sier forventningsfulle Henrik. Jeg er spent på hva de kommer til å gjøre, skyter Herstad på 9 år inn.

I salen fikk publikum kjenne lukten av svidd lycopodium og se skrekken i øyene til Håvard når Selda og PK gikk «amok» med miksingen av kjemikalene på scenen. Hydrogen ballonger, heksemel, elektrisitet, fyr og flammer er bare en brøkdel av hva publikum fikk være vitne til.

- Jeg syntes forestillingen var gøy, favorittdelen var slutten når de smelte alle de ballene, forteller Taral McFadzean (12) som var på showet sammen med sin bror Ulrik McFadzean (14).

[img204003_3LF]

De hadde et fenomenalt avslutningsnummer med tønner fullt av plastikkballer og noen kjemikaler som førte til gigantiske smell og eksplosjon.

- Forestillingen er en slags serum av eksperimenter vi har gjort i «barn ingen adgang» som både jeg, PK og Håvard gjør på hver våre måter, vi har jo egne show. Men også satt vi oss for å finne ut hva som hadde vært gøy, sier Ekiz.

- Og hva som er mulig å gjøre på en scene innendørs, for det er jo mye fra den serien som overhodet ikke er mulig eller trygt å gjøre på en scene, legger Grytdal til.

Hydrogenballongene er noe de alle liker å gjøre på scenen, og sier at det er stort sett enkelt å mekke på scenen, i tillegg til at det er mye læring i det.

- Så forestillingen går ut på å skremme barn, og glede barn, samtidig som det er noen naturvitenskapelig over det, forteller Ekiz.

- Og at man lærer noe, tilføyer Grytdal.

Det er første gang Ekiz er med å opptre med dette showet i Kristiansand, imens Grytdal har opptrådt med sitt eget show «Naturfag rocker enda mer» hele 4 ganger tidligere. Sist forestilling hadde han også kompani av Paulsen.

[img204003_4LF]

Hva var favorittdelen deres på scenen?
- Ikke støtquizen i alle fall, sier Ekiz og trekker på smilebåndet. Jeg syntes det å lage hydrogen og smelle de er kjempe gøy, og flytende nitrogen.

- Avslutningen likte jeg best, sier Grytdal.

[img204003_5LF]

Grytdal forteller at det beste med å ha forestillingen er jo at man får se barns glede og at de kjenner deg igjen, i tillegg til at du får se responsen deres, i motsetning til når de spiller inn serien.

Ekiz forteller at det kjekt at barna kjenner de igjen, for da får de bekreftet at barna har sett på et program de har laget for å formidle naturvitenskap. Når så mange kjenner de igjen så føler de at det de har gjort har fungert.

Men det er jo litt mørkt i salen, så det kan til tider være vanskelig å se responsen, men vi hører og føler den, legger Grytdal til.

- Det er jo også veldig fint at det er et program for læring, som lærere ofte setter på som en del av undervisningen. Det er jo lærerikt program, forteller Paulsen.