Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
STA-leder Irene Bredal blir ikke overrasket over tallene fra NOKUT-rapporten. FOTO: Kristian Langenes
17 prosent av foreleserne ved landets høyere utdanninger mener at studentenes vurderinger bør telle med når man skal måle kvalitet på studiet.
Carolyn Selliken
Publisert: 21.10.2010 kl 14:09
[img25229_2RM]
- Jeg ble ikke så veldig overrasket over tallet. Det er en kjensgjerning at det er mange forelesere ikke alltid bryr seg om hva studentene mener, forteller Irene Bredal leder i studentsamskipnaden i Agder.
Vitenskapelige ansatte ved utdanningsinstitusjonene var i mars 2010 med i en spørreundersøkelse om deres oppfatning av kvalitet i norsk høyere utdanning. NOKUT (nasjonalt organ for kvalitet i utdanning) som foretok undersøkelsen, skriver i sin rapport at et stort flertall av de vitenskapelig ansatte, mener at studentenes evaluering av studietilbudene ikke bør være det viktigste grunnlaget for kvalitetsbedømmelse.
- Noen ganger må man stole på de med faglig kompetanse, sier Bjørn Mondal, leder av kvalitetssikringsstyret ved Universitet i Agder.
Mondal legger også til at lærerne ved UIA tar dette alvorlig og lytter til studentene.
- Jeg tror de fleste er lydhøre, avslutter han.