Sørnett

Gjenbruk tar av på sosiale medier: - Det har blitt fremstilt som kult

Vintage klær hos Designkollektivet. FOTO: Marigona Osmani

Vintage klær hos Designkollektivet. FOTO: Marigona Osmani

Etterspørselen for gjenbruk og vintage får stor oppmerksomhet på sosiale medier. Gjenbruksklær har blitt «trendy», og flere ønsker å handle gjenbrukt og vintage.

Publisert:

Ida Gravseth er student ved Universitet i Agder. Hun er opptatt av gjenbruk, og handler mye i gjenbruks- og vintagebutikker. Gravseth begynte med gjenbruk fordi det ble større fokus på det i sosiale medier.

- Det har blitt fremstilt som kult, og den stilen har blitt veldig populær på grunn av folk som legger det ut på sosiale medier, sier Gravseth til Sørnett.

Ikke hovedtanken

Gravseth handler gjenbrukte klær når hun finner plagg som hun liker, og synes det gir en mer personlig stil.

- Jeg føler ikke at jeg tenker på miljøet når jeg handler i en bruktbutikk. Det er jo bare positivt at det er miljøvennlig, men det er jo ikke hovedtanken min når jeg kjøper brukt.

[img242902_2LF]

Fra Køben til Kristiansand

I Markens gate i Kristiansand ligger DesignKollektivet som er satt sammen av lokale småbedrifter. Designkollektivet er et butikkutsalg for lokale gründere som satser på bærekraft.

Jessica Romberg er daglig leder for Designkollektivet, og driver bedriften Grandmas Wardrobe som består av vintage klær. Hun har tidligere drevet sitt eget «streetwear» merke i København og Stockholm.

- Når jeg flyttet til Kristiansand så kjente jeg at jeg ville drive med mitt eget, og ville prøve å drive en vintage butikk. En sånn type vintage butikk som man ser i København eller Stockholm, som er trendy.

Romberg synes ikke det spiller noen rolle om man er opptatt av bærekraft, eller handler vintage fordi det kult.

- Alle anledninger gjør at vi forhåpentligvis kan kutte produksjonen om vi er mange nok som holder på med dette.

[img242902_3LF]

Inspirerende plattform


Salg av brukte klær er også populært på sosiale medier. «Tise» er blitt en populær app som skal gjøre det enkelt å kunne kjøpe og selge brukte varer, alt fra klær og sko til vesker og møbler.

- Ved å bruke konseptet fra Instagram hvor man kan like og følge hverandre, har vi skapt en mer inspirerende plattform for kjøp og salg, sier Victoria Hauk i Tise til Elle.

Tise har et konsept som kalles «Second Chance». Her kan også merker som Holzweiler, ByTiMo og Kari Traa selger sine vareprøver, returvarer eller andre varer som ikke lar seg selge gjennom vanlige kanaler.

[faktaboks]