Klargjør siden...
Sørnett

Bompengestriden fortsetter etter nytt vedtak

Regjeringen har vedtatt 10 nye bomstasjoner i Kristiansand.

Regjeringen har vedtatt et tosifret antall nye bomstasjoner i Kristiansand, noe som skaper reaksjoner blant flere politikere, og bilister. Til høsten er det kommune- og fylkestingsvalg, og utviklingen i bompengesaken er viktig for mange av beboerne i kommunen.

Publisert:

Sist oppdatert: 24.05.2023 kl 13:21

Akkurat denne saken er en gammel kjenning av lokalbefolkningen. Det er en sak man har hørt mye om i den offentlige debatten de siste årene, nemlig bompengesaken. Den har skapt både tilhengere og motstandere. Per i dag er det fem bomstasjoner i Kristiansand: E18 Bjørndalssletta, E39 Vesterveien, Rv. 9 - Grim, Presteheia og Sødal. Disse vil snart få flere kolleger.

Uenighet blant politikere og bilister

Herman Sønju på 24 år er bilist i Kristiansand. Han er ikke begeistret over utviklingen de siste årene.

- Det er veldig kjipt at det skal være så dyrt, spesielt når jeg bruker bilen så ofte som jeg gjør. Det går alltid mye mer penger enn jeg tror i måneden på bompenger. Om det skal settes opp nye bomstasjoner i tillegg til de allerede høye prisene, så blir bare vondt til verre. Jeg er såpass avhengig av bilen til jobb at jeg ikke kan la den stå, så da må jeg nesten bare stå i det, dessverre.

Bilist Herman Sønju
 Foto: Herman Sønju

Bilist Herman Sønju Foto: Herman Sønju

På spørsmål om hva partiene vil fortsette å gjøre i bompengesaken blir viktig for hva han vil stemme i valget til høsten, er Herman bestemt.

- Ja, absolutt. Jeg ønsker ikke at det skal bli særlig dyrere, ei heller flere bomstasjoner, både lokalt og ellers i Norge. Så det kan fort være med på å påvirke stemmen min ja.

Denne saken har vært aktuell og omdiskutert lenge. For fem år siden, i 2018, ble regjeringens ønske om 10 nye bomstasjoner i kommunen offentliggjort. Ikke lenger etterpå ble planen lagt for å etablere bomstasjonene, i tillegg til at man fikk vite de fremtidige lokasjonene til bommene.

Vedtaket har tatt lengre tid enn ventet, men på tirsdag ble det en realitet.
Nå under valgkampen i 2023, har regjeringens ønskede vedtak om nye bomstasjoner vært en omdiskutert sak. De fleste stortingspartiene stiller seg ikke i opposisjon, og MDG er det partiet som har det sterkeste ønsket om nye bommer. FrP er det partiet som er sterkt imot. De jobber aktivt for å unngå mer i bompenger.

Kommunestyregruppens representant i FrP, Stian Storbukås, er ikke fornøyd med flere bomstasjoner, og tror det blir viktig å løfte hvor de står i denne saken inn mot valget.

- Vi er prinsipielt mot bompenger, og anser dette som et angrep mot næringslivet og folks privatøkonomi. Vi lever allerede i krisetider med drivstoffprisen på godt over tyve kroner literen, så dette er fryktelig usosialt. Vi stemmer i mot i Stortinget, og kommer lokalt til å løfte saken straks ny regjering er på plass. Denne saken avslører bompengepartienes usosiale politikk, og regjeringens forakt for Sørlandet. Det skal folk minnes på!

Gruppeleder for MDG i bystyret, Hildegunn Marie Tønnesen Seip, er tilfreds med flere bomstasjoner.

- Vi støtter de nye bomstasjonene fordi det er nødvendig å gjøre skikkelige grep for klimaet og bymiljøet. Det er jo ikke noe vi støtter for moro skyld, men fordi vi erkjenner alvoret i miljøkrisa, sier Hildegunn.

Hun mener at i debatten kan det virke som om mange har mistet selve problemet av syne, og bare snakker om bompengene.

- Men dette er jo et av verktøyene som virker. Så viktig er det å få reinere luft, en triveligere by og lavere klimautslipp. Vi i MDG kommer heller til å løfte fram løsninger som gjør det lettere for flere å gå, sykle og reise kollektivt dit de skal. Vi jobber for månedskort for 500 kroner for hele Agder, tryggere sykkelveier, og mer lekeplasser, benker og grønt i gatene i byen, for eksempel, sier hun.