Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Arne Kvammen, Avdelingsdirektør i Skatteopplysningen Kristiansand. Foto: Privat
Skatteopplysningen opplever problemer med å få besvart alle innringerne. Enda verre blir det når innringerne ikke følger råd som gis.
Kristina Olafsen
Publisert: 03.10.2012 kl 10:05
– Dette er et stort problem, sier avdelingsdirektør for Skatteopplysningen i Kristiansand, Sverre Kvammen.
Ifølge Statistisk sentralbyrås tall, besvares kun 69 prosent av telefonanropene som kommer inn til Skatteopplysningen. Dette er en nedgang på elleve prosentpoeng fra året før.
- Vi jobber for å bli systematisk flinkere i bemanning, det gjelder samtaleveiledning for å kjapt kunne veilede folk, mener Kvammen.
-Stort forbedringspotensial Totalt hadde Skatteopplysningen cirka 2,7 millioner innringere på landsbasis. Kvammen sier at de 69 medarbeiderne på Skatteopplysningens kontor i Kristiansand gjør så godt de kan, men at det er ting som må tas tak i. - Vi har et stort forbedringspotensial, og det er vi fullt klar over, sier Kvammen.
Et stort problem for Skatteopplysningen er at flere av innringerne ikke velger tilbake-ringing, som er en funksjon hvor skatteetaten ringer innringeren opp igjen så fort noen har mulighet til å hjelpe dem.
- Folk legger på før de kommer gjennom, de følger ikke rådet som oppgis om å gå inn på nettsiden for å få veiledning der istedenfor. Vårt ønske er at så mange som mulig skal få hjelp, og nettløsningen er en del av dette systemet, sier Kvammen.
Pågang Pågangen er helt klart størst mellom desember og frem til sommermånedene. Dette er med på å trekke ned svarprosenten, og desto større pågangen er, jo vanskeligere blir det å få hjulpet alle.
- I april, mai og sommermånedene er det svært stor pågang og det kan være vanskelig å komme gjennom. Det kan da være vanskelig for oss å få besvart alle innringerne. Det samme gjelder for desember og januarmånedene hvor alle mottar skattekortene sine, avslutter Sverre Kvammen.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: