Tips oss:
Tips
38 14 51 30
Kontakt
Populære: Kapselmaskinene selger til gull.
Selv om salget av kapselbaserte espressomaskiner virkelig har skutt i været, får mange kunder erfare at maskinene er dyre i drift.
Petter Bjerkholt
Publisert: 09.02.2011 kl 15:57
- Det er nå opptil to ukers ventetid på de kapselbaserte espressomaskinene, sier Svein Kristian Bikstøl, daglig leder på Rolfs Elektro i Sørlandsparken.
Sjefen i Nordic Nespresso, Kristen Hovland, anslår på bakgrunn av bransjetall, at totalmarkedet i Norge for espresso- og kapselbaserte maskiner tilsammen økte med nærmere 70% fra 2009 til 2010. Han anslår også det ble solgt omkring 100.000 slike maskiner i 2010.
Bikstøl mener at den lave prisen har vært helt avgjørende for det høye salget. En sort kapselmaskin av merket Dolce Gusto til rundt tusenlappen var en brennhet julegave i 2010.
-De passer riktig nok best for de som ikke drikker så mye kaffe, da et høyt forbruk fort kan bli dyrt for forbrukeren, mener han.
På restauranten Hos Naboen i Kvadraturen sitter Therese Eliassen (23). Hun fikk en Dolce Gusto kapselmaskin til jul ifjor.
- Jeg synes at den er lettvinnt og grei, men synes at pris pr kopp kaffe er for høy. På sikt vil jeg kjøpe en helautomatisk espressomaskin, men dette blir for dyrt nå, sier hun.
[img33485_2RM]
John Silver Bekke, innkjøpsansvarlig i Jernia Torjesen på Lillemarkens, forklarer den store etterspørselen etter kapselmaskiner:
- Grunnen til at kapselmaskinene er så populære er at de er enkle i bruk og rengjøring, tar liten plass på kjøkkenbenken og er langt billigere enn manuelle og helautomatiske espressomaskiner. De har også store variasjoner på kaffetyper, sier Bekke. Videre mener han at markedsføring også har vært sentralt.
- Det har vært meget tung markedsføring fra ulike kapselmaskinleverandører både på TV og i trendblader.
Mikkel Alme, salgsdirektør i Elkjøp Nordic, bekrefter at nordmenn er mer opptatt av kaffe enn noengang.
- I 2010 ble det solgt ca 116.000 kaffemaskiner i Norge og økningen i det totale salget av kaffemaskiner fra 2009 til 2010 var på 200 %, opplyser han.
Bibelskolelæreren Karl-Johan Sunde Kjøde (26) sitter og nyter en kaffestund med grafittikunstneren Andreas Benestad (26) på Lauras Coffee Bar på Torvet i Kristiansand.
[img33485_3RM]
- Jeg har ønsket å kjøpe en kapselmaskin, på grunn av den lettvinte bruken og variasjonen av kaffetypene. Men jeg synes de foreløpig er litt for dyre, sier Kjøde. Han er midlertidig negativ til alt søppelet som de genererer i form av brukte aluminiumskapsler.
- Dette er ikke akkurat en særlig økologisk måte å brygge kaffe på, mener han.
Markedssjef, Kjetil Gundersen, i kaffebutikken Stockfleths, har følgende å si om kapselmaskinenes økende populæritet:
- Markedsføringen som Nespresso har benyttet seg av, tror jeg har vært meget effektiv. De har skapt et konsept der podsene(kapslene) fremstår som unike med forskjellige farger. Og de har klart å fremstå som eksklusive, selv om dette nødvendigvis ikke har rot i virkeligheten. Smaken av en Nespresso fremstår for meg som litt flat og karakterløs, sier han.
JEJUNE med rykende fersk debutskive: