Sørnett

Kåret til årets mediehus

-Vil bruke dette for å jobbe hardt videre

Torsdags kveld ble Fædrelandsvennen kåret til årets mediehus av mediebedriftenes landsforening. I tillegg mottok prisen for årets lokale nyhetsnettsted, og årets inspirasjon.

Publisert:


-Det føles veldig bra, og det er først nå iferd med å sige inn hvor stort det er, sier redaktør Eivind Ljøstad til Sørnett. I sin begrunnelse pekte juryen på blant annet opplagsvekst, abonnementsvekst og trafikkvekst. Juryen uttalte i sin begrunnelse at Fædrelandsvennen "leverer solid journalistikk og tar sosialt ansvar på en forbilledlig måte".

I tillegg ble avisen kåret til årets lokale nyhetsnettsted, og mottok "årets inspirasjon" for "Mataksjonen", som resulterte i at over 800.000 kroner ble samlet inn til mat for byens trengende.

Storfornøyd redaktør

Sørnett snakket med redaktør i Fædrelandsvennen Eivind Ljøstad, som er storfornøyd med anerkjennelsen avisen har mottatt.

Hva er satsinger du mener har vært viktige for disse kåringene?

Foto: Bjelland, Kjartan / Fædrelandsvennen

Foto: Bjelland, Kjartan / Fædrelandsvennen

-Det er flere ting. Blant annet en solid satsing på lokalt næringsliv og innhold rettet mot videregåendeelever og unge. Men kjernen er nok breaking, og nyhetsjournalistikken.

I lys av disse kåringene, hva er planen fremover for Fædrelandsvennen?

-Det er viktig for oss at vi ikke blir fornøyde nå, og vi må bruke dette for å jobbe hardt videre.

Delte meninger blant publikum

Sørnett har loddet stemningen på torget i kvadraturen om hva de syns. Reaksjonene på kåringene var varierte, og mange pekte på dyre priser

-Det er for dyrt. Og innholdet interesserer meg ikke nok. Hvem er det som vil lese om at noen bygger hytte i Telemark?, sa en til Sørnett.

Andre var mer tilfreds med kåringene:

-Jeg syns det er bra. Det er fint at en avis fra Sørlandet vant, sa en eldre dame til Sørnett ved spørsmål rundt kåringen.